Zoals gebruikelijk in 2020 rommelt Fiat een beetje aan de motorversies van zijn gamma om de gemiddelde CO2-uitstoot ervan te verlagen tegen het eind van het jaar. Om zijn kans op slagen te vergroten heeft het Italiaanse merk beslist om zich te concentreren op zijn twee melkkoeien: de Panda en de 500. Ondanks hun leeftijd blijven beide modellen bestsellers. De eerste is de bestverkochte auto van Italië, te tweede is zelfs FCA’s meest succesvolle model ter wereld. Fiat pakt vandaag uit met twee versies met het woord ‘Hybrid’ op de koffer. Laat je echter niet om de tuin leiden, want dit zijn gewoon motoren met een milde hybridisering.
Hetzelfde maar dan beter
Ondanks die lichte teleurstelling mag je niet vergeten dat een milde hybridisering perfect past bij de twee betaalbare stadswagens. Voor dit (in Italië) innovatieve geheel koos Fiat voor een atmosferische versie van zijn nieuwe 1.0-driecilinder. Met zijn 70 pk en 92 Nm aan koppel wordt hij ondersteund door een tandriemaangedreven alternator-starter die wordt gevoed door een onder de bestuurdersstoel opgestelde lithium-ionbatterij. Net zoals in elke mildhybride recupereren de klein Fiatjes stroom tijdens vertragingen om die op te slaan in de batterij. Die kan dan daarna worden benut om de benzinemotor een duwtje in de rug te geven. Met losgelaten gaspedaal kan het systeem de driecilinder onder de 20 km/u zelfs helemaal uitschakelen. Heel dat systeem heeft maar één doel en dat is het verminderen van de dorst van de kleine Italianen. Op papier is het resultaat overtuigend: de 500 stoot slechts 88 g/km uit terwijl de Panda nog beter doet door van 130 naar 89 g/km aan CO2 te gaan. Bovendien vergroot de milde hybridisering het comfort omdat bijna elke trilling als gevolg van het stilleggen of starten van de motor wordt geëlimineerd. En zelfs wanneer hij moet werken blijkt de kleine driecilinder goed gedempt, zowel qua lawaai als qua trillingen.
Fleetbalans
Deze nieuwe mildhybride motorisering wordt ongetwijfeld de lieveling van het gamma dankzij een laag verbruik, meer comfort en een beperkte meerprijs van 1.000 euro. Of het nu gaat om de 500 (88 g/km) of de Panda (89 g/km), de fiscale aftrekbaarheid is nagenoeg identiek (78 en 77 procent) terwijl de belastingen in de laagste schijven blijven.
Technische fiche
Technische fiche | Fiat 500 Hybrid | Fiat Panda Hybrid |
Brandstof | benzine (mildhybride) | benzine (mildhybride) |
Vermogen | 51 KW/ 70 pk | 51 KW/ 70 pk |
Koppel | 92 Nm | 92 Nm |
Leeggewicht | 980 kg | 1.055 kg |
Koffervolume | 182 liter | 225 liter |
Tankinhoud | 35 liter | 38 liter |
Gemiddeld verbruik | 3,9 l/100 km | 3,9 l/100 km |
CO2-uitstoot | 88 gr/km | 89 gr/km |
Topsnelheid | 167 km/u | 155 km/u |
Cilinderinhoud | 999 cm2 | 999 cm2 |
Beheersinformatie | ||
Basisprijs exclusief BTW | 11. 396,69 € | 10. 404,96 € |
Basisprijs BTW inclusief | 13. 334,00 € | 12. 174,00 € |
Fiscaal vermogen | 6 PK | 6 PK |
TMC (BRL) | 61,5 euro | 61,50 € |
BIV (Vlaanderen) | 96,07 € | 99,72 € |
Verkeersbelasting (BRL) | 151,14 euro | 151,14 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 113,06 € | 113,51 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 78% | 77% |
VAA | 1.360 €/jaar | 1.360 €/jaar |