Voor Opel – en alle Europese autobouwers – is 2020 een scharnierjaar, want het merk heeft gezworen geen enkele boete te zullen moeten betalen aan de Europese Unie. Om onder de grens van een gemiddelde van 95 g CO2/km te blijven krijgt Rüsselsheim veel hulp uit Frankrijk in de vorm van een plug-inhybride aandrijflijn. Maar Opel gaat nog verder, want de Duitsers willen vanaf 2024 alleen nog maar geëlektrificeerde modellen aanbieden. Maar goed, terug naar het onderwerp. Deze nieuwe ecologische motorversie komt naar de SUV Grandland X. Uiterlijk verandert die nauwelijks, met uitzondering van een tweekleurig koetswerk (optie) en de tweede klep die de laadingang verbergt. Je zal onder zijn Duitse huid moeten gaan kijken om het echte nieuws te vinden.
Schaalvoordeel
Zoals steeds vinden we het EMP2-platform van de PSA-groep, waar een 1.6-turbobenzinemotor en twee elektromotoren van 81 pk schuilen. De eerste elektrische krachtbron zit in de versnellingsbak, de tweede in het midden van de nieuwe meerarmige achteras. Samen ontwikkelen deze drie motoren 300 pk en 520 Nm en geven ze de Grandland X voor het eerst vierwielaandrijving. Maar het orgelpunt van dit orkest zit hem in de batterij. Die is 13,2 kWh groot zodat de SUV een groot elektrisch rijbereik heeft van 59 kilometer (WLTP). Omdat de accu bovendien onder de achterbank zit, doet ze niets af aan de bagageruimte, die dus nog steeds 390 liter groot is. Tijdens het rijden voegt deze nieuwe aandrijflijn met 300 pk wat sportiviteit toe aan het voor de rest vrij banale karakter van de Grandland X. Hij sprint ineens van 0 naar 100 km/u in slechts 6,1 seconden. Toch ligt een sportieve rijstijl hem nauwelijks als gevolg van zijn steriele rijgedrag. Maar dat doet er ook niet zo toe omdat de echte roeping van deze versie is om zo weinig mogelijk benzine te verstoken. Het merk pakt uit met een WLTP-gemiddelde van 1,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 29 g/km. Afhankelijk van het type bestuurder zal je beter doen dan dat of slechter. Zoals steeds is het belangrijkste aan een PHEV dat je regelmatig oplaadt.
Fleetbalans
Dankzij een lage CO2-uitstoot (36 g/km volgens NEDC) en een batterij van 13,2 kWh geniet de Opel Grandland X Hybrid4 de beste omstandigheden voor een optimale fiscale aftrekbaarheid, die op 100 procent ligt, terwijl hij in Vlaanderen verder geen verkeersbelasting vereist. Walen en Brusselaars zullen bij inschrijving echter 2.478 euro BIV moeten neertellen.
Technische fiche
Opel Grandland X Hybrid4 | |
Brandstof | benzine (plug-inhybride) |
Vermogen | 147 KW/ 200 pk (benzine), 80 KW/110 pk (elektrisch), 300 pk (gecombineerd) |
Koppel | 300 Nm (benzine), 317 Nm (elektromotor V), 166 (elektromotor A) |
Leeggewicht | 1.800 kg |
Koffervolume | 390 liter |
Tankinhoud | 43 liter |
Gemiddeld verbruik | 1,5 l/100 km |
CO2-uitstoot | 34 g/km |
Topsnelheid | 235 km/u |
Cilinderinhoud | 1.598 cm2 |
Beheersinformatie | |
Basisprijs exclusief BTW | 40. 537,19 € |
Basisprijs BTW inclusief | 49 .050,00 € |
Fiscaal vermogen | 9 PK |
TMC (BRL) | 2 478,00 € |
BIV (Vlaanderen) | 0,00 € |
Verkeersbelasting (BRL) | 290,93 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 0,00 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% |
VAA | 1.681,71 €/jaar |