Gepubliceerd op 10 October 2023 om 14h58
Door Nicolas Joannès

Test Subaru Crosstrek: Uitdager

Subaru’s best verkochte model, de XV, ondergaat een transformatie tot de Crosstrek. Deze crossover is in alle opzichten verbeterd, terwijl de kernwaarden van Subaru worden uitgedragen. Zal zijn licht gehybridiseerde boxermotor fleetklanten overtuigen?

||||||
|||||| © ||||||

De XV, die in 2011 werd gelanceerd, is uitgegroeid tot Subaru’s meest succesvolle model, goed voor 40% van de verkoop in de eerste helft van dit jaar in Europa. En hoewel Subaru een kleine speler mag zijn op ons continent, zijn de verkoopcijfers van de Japanse fabrikant veel hoger in Azië en de Verenigde Staten en zijn er wereldwijd al meer dan 20 miljoen Subaru’s met vierwielaandrijving en boxermotoren verkocht.

Klaar voor off road

De naam Crosstrek, die al op andere markten wordt gebruikt, is met dit nieuwe model nu ook in Europa ingevoerd. Uiterlijk evolueert deze crossover vloeiend en bouwt hij voort op zijn sterke punten: een grote bodemspeling die hem halverwege tussen de compacte en SUV-markten plaatst. Dankzij deze hoogte van 22 cm en zijn permanente vierwielaandrijving maakt de Subaru Crosstrek indruk met zijn off-roadcapaciteiten, terwijl hij bewijst dat hij ook de ruigste wegen en de meest hellende paden aankan.

 

Draadloze CarPlay 

Binnenin evolueert de Subaru Crosstrek ook door de informatie van zijn twee centrale schermen te combineren tot een groot 11,6-inch scherm dat draadloos compatibel is met CarPlay en Android Auto. In tegenstelling tot de huidige tendens blijft de Crosstrek echter vertrouwen op analoge meters in combinatie met een klein scherm, evenals stuurwielbediening die fysiek blijft.

 

Gemeten hybridisatie

In afwachting van de 100% elektrische modellen (zie kader) houdt Subaru vast aan de e-Boxer hybride motor, gebaseerd op een 136 pk sterke 2.0l viercilinder die wordt vergezeld door een kleine 16 pk sterke elektromotor. Het brandstofverbruik is verbeterd, maar blijft steken op 7,7 liter/100 km, met een CO2-uitstoot van 174 g/km. Hij heeft ook een altijd aanwezig koffiemoleneffect.

 

Meer rigide

Aan de andere kant is de Crosstrek verbeterd op vlak van weggedrag. De verbeterde stijfheid van de Crosstrek, die goed merkbaar is achter het stuur, zorgt voor een nauwkeuriger weggedrag. Ook het comfort is verbeterd, zowel wat betreft de ophanging als de geluidsisolatie. Tot slot heeft het beroemde EyeSight bestuurdersassistentiesysteem nu zeven nieuwe functies om up-to-date te blijven.

 

Fleetrapport

In afwachting van Subaru’s 100% elektrische uitbreiding, valt de Crosstrek niet op door zijn CO2-uitstoot, maar hij blijft zeer efficiënt en veilig dankzij zijn vierwielaandrijving, terwijl hij zijn rijgedrag en multimedia verbetert. De prijs moet nog worden bekendgemaakt.

 

Acht 100% elektrische modellen

Pour 2030, Subaru a revu ses objectifs à la hausse et envisage de vendre 50% de véhicules à batteries à cette échéance, soit 600.000 véhicules par an. Pour cela, le Solterra sera rejoint par trois SUV électriques en 2026 et par encore quatre nouveaux modèles en 2028.

 

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels