De initialen GR staan voor Gazoo Racing, de autosportafdeling van de Japanse fabrikant. Ze zijn voorbehouden aan enkele echt sportieve modellen zoals de GR Supra, de GR Yaris en de GR86. De andere modellen met de GR Sport badge, worden gekenmerkt door een dynamische look geïnspireerd op voornoemde modellen, zonder echter het weggedrag fundamenteel te veranderen. Deze aanpak is al toegepast op de Yaris, Corolla en zelfs de Hilux, en wordt nu toegepast op de Rav-4. De sportversie van de Japanse bestseller omvat zwarte 19-inchwielen met een fijne diamantafwerking (een innovatie van Toyota), een zwarte honingraatgrille, zwarte inzetstukken in de bumper, de rockerpanelen en rond de wielkasten, en bijpassende spiegels. Aan boord wordt de sfeer verzorgd door het volledig zwarte dak, de GR Sport logo’s in reliëf in de hoofdsteunen van de suède stoelen, het gestikte lederen stuurwiel en de portierbekleding in “gunmetal grey”. De bestuurder profiteert ook van een nieuw 12,3-inch digitaal display en verbeterde rijhulpfuncties.
Om in de sneeuw te spelen
Het belangrijkste technische verschil zit in de vering, die iets strakker is afgesteld. Verwacht geen “stevig comfort” in Duitse stijl, deze Japanse wagen blijft zeer comfortabel. Verwacht ook geen prestatierecords, want de motoren blijven ongewijzigd. Toch kan de Rav-4 in zijn plug-in hybride versie 306 pk leveren wanneer de twee motoren samenwerken. De prestaties zijn verre van belachelijk, en de tractie is altijd uitstekend, zowel op besneeuwde wegen als op de bevroren inham van Noord-Zweden, waar de plaatselijke autoriteiten in de winter (openbare) wegen aanleggen om de geïsoleerde eilanden met elkaar te verbinden. En dat dankzij spijkerbanden – onmisbaar in deze regio – en vierwielaandrijving. Deze zijn ook standaard op de klassieke hybride motor, die in Toyota’s jargon “zelfopladend” is. Ongeacht de gekozen motor transformeert deze GR Sport-uitrusting de Rav-4 niet, maar verandert hij evenmin zijn karakter: hij blijft een veilige keuze voor wie een ruime, goed uitgeruste SUV wil waarmee familie en vrienden in alle veiligheid op wintersport kunnen. En hij is nog zuinig ook: afhankelijk van de gekozen motor bedraagt het WLTP-verbruik tussen 5,7 en 5,9 l/100 km voor de hybride, en 1 l/100 km voor de plug-in versie, dankzij de grote batterij waarmee tot 75 km elektrisch kan worden afgelegd. Dit alles met een gespierder uiterlijk dat hem best goed staat.
Technische fiche Toyota RAV-4 GR Sport
Technische informatie | |
Brandstof | Benzine |
Vermogen | 306 pk |
Maximumkoppel | 227 Nm |
Leeggewicht | 1.930 kg |
Inhoud koffer | 580 l |
CO2-uitsoot | 19 g/km |
Topsnelheid | 180 km/u |
Cilinderinhoud | 2.487 cm3 |
Beheersinformatie | |
Basisprijs excl. btw | € 55.231,4 |
Basisprijs incl. btw | € 66.830 |
Fiscaal vermogen | 8 pk |
TMC (Brussels, Wallonië, leasing) | € 4.957 |
Verkeersbelasting (Br., Wal.) | € 708,71 |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |