Gepubliceerd op 4 March 2021 om 14h44
Door Marc Demoulin

Test Volkswagen ID.3: een nieuw hoofdstuk dat naar meer smaakt

Bij de eerste voorstelling van de ID.3 op het Autosalon van Parijs in 2016 verklaarde de CEO van de Volkswagen-groep luid en duidelijk dat het ID-gamma de toekomst van het merk op zijn schouders zou dragen. Dat versterkte alleen maar ons verlangen om ermee te rijden. En hij heeft niet teleurgesteld.

|||
||| © Volkswagen ID.3||Het koetswerkdesign van de eerstgeborene uit de ID-familie is zeer geslaagd.|

Zijn formaat brengt hem heel dicht in de buurt van de Golf, maar toch staat hij op een ander platform. MEB is de codenaam  die het nieuwe platform kenmerkt dat is gewijd aan elektrische voertuigen van de constructeur uit Wolfsburg. Met zijn batterij van 58 kWh claimt de ID.3 Pro Business van 204 pk (150 kW) een WLTP-rijbereik van 420 kilometer. Daarmee is zijn rijbereik dubbel zo groot als dat van de e-Golf, die na 230 kilometer moest worden opgeladen. Tijdens onze test onder koude en regenachtige omstandigheden kwamen we in de buurt van de 350 kilometer.

Het koetswerkdesign van de eerstgeborene uit de ID-familie is zeer geslaagd.

Om de batterij helemaal op te laden, moet je zo’n 30 uur wachten aan een klassiek huishoudstopcontact en 5 uur aan een openbaar laadpunt van het type wallbox.

Zen-universum

Een paar maand na zijn lancering heeft de ID.3 al de leiding genomen in het klassement van de best verkochte elektrische auto’s van Europa.

Dankzij een koppel van 310 Nm, dat beschikbaar is vanaf de eerste druk op het gaspedaal, komt de ID.3 in alle zachtheid in beweging. Daarna begin je aan een reis vol zengevoel. Dankzij een perfecte geluiddemping lijkt het interieur van de buitenwereld afgesloten. Toch is er geen gebrek aan connectiviteit. Het interieur onderscheidt zich namelijk door een veelvoud aan rijhulpsystemen. Deze futuristische kant wordt versterkt door de verschillende lichteffecten die hij biedt en door de spraaksturing die het audiosysteem en de verwarming aanstuurt.

Het ruime interieur biedt plaats aan 4 volwassenen – en eventueel ook een extra kind – onder optimale comfortomstandigheden. De perfect toegankelijke koffer van 385 liter is ongetwijfeld een van de troeven van model, dat wordt geassembleerd in Zwickau in voormalig Oost-Duitsland. Een ander kenmerk van de ID.3 is een extreem korte draaicirkel dankzij een zeer laag zwaartepunt.

Ongebruikelijk voor een Volkswagen is dat de ID.3 is uitgerust met een reeks mooie opties.

Fleetbalans

Dit is een goed uitgedachte Volkswagen die absoluut zijn beloftes nakomt op het vlak van bereik, rijplezier en connectiviteit. De basisprijs kan hoog lijken (42.990 euro voor de Pro Business-versie die wij hebben getest), maar je moet alles in perspectief plaatsen door de fiscaliteit te integreren (100 procent aftrekbaar). Dit eerste hoofdstuk uit de ID-geschiedenis heeft ons veroverd en we staan te trappelen voor het tweede deel van het verhaal met de ID.4.

Fiscaliteit
Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels