Thierry Koskas is een drukbezet man. Sinds 1 maart is hij Managing Director van Citroën, terwijl hij Sales en Marketing Director blijft voor de hele Stellantis Groep.
Vereenvoudiging
Als je aan het roer van een merk staat, is het eerste wat je wilt doen de identiteit van het merk onder de knie krijgen. Daarom zijn de eerste woorden van de nieuwe CEO zo gekozen dat ze herinneren aan de huidige waarden van het merk met de visgraatjes: populair, eenvoudig, duurzaam, gedurfd en comfortabel.
De nieuwe CEO lijkt van eenvoud een prioriteit te hebben gemaakt. Hij legt uit: “We hebben ons aanbod voor klanten vereenvoudigd. Elk model zal worden aangeboden in slechts 3 versies (d.w.z. afwerkingen) met niet meer dan 5 opties. Dit noemen we de ‘smart range’ en eerlijk gezegd is het mijn ambitie om naar nog meer vereenvoudiging te gaan.
Betaalbare elektrische voertuigen geproduceerd in Europa
Thierry Koskas wil ook dat de prijzen transparanter worden. “De catalogusprijs moet heel dicht liggen bij wat de eindklant betaalt, want vandaag, met kortingen, is de klant een beetje de weg kwijt omdat het betaalde bedrag te ver af ligt van de catalogusprijs. In de toekomst zal Citroën daarom meer vertrouwen op een eerlijke prijs, die transparanter zal zijn, maar ook minder onderhandelbaar, een beetje zoals Dacia.
Dit brengt ons bij de ‘populaire’ waarde die beide merken delen. De Citroën ë-C3, die een actieradius van minstens 300 km belooft en eind dit jaar officieel wordt gepresenteerd, zal de eerste 100% elektrische wagen in het B-segment zijn die in Europa wordt geproduceerd voor een aankoopprijs van minder dan €25.000. Dit is uitstekend nieuws voor “het toegankelijk maken van elektrische mobiliteit voor iedereen”. Op dit moment is de markt voor elektrische voertuigen voor een bedrag van €25.000, afgezien van de Dacia Spring (geproduceerd in China) en de Renault Twingo E-Tech, vrij klein. Gelukkig begint er beweging te komen. Met name de Volkswagen-groep heeft voor 2025 een VW ID.2 (elektrische Polo) aangekondigd die minder dan € 25.000 kost. Skoda plant ook een elektrisch model van bijna € 25.000. Zullen deze modellen in Europa worden geproduceerd (en niet in China)? Dat is de grote vraag… Felicitaties zijn dus op zijn plaats voor Citroën, want met een betaalbare ë-C3, geproduceerd in Europa, met een actieradius van minstens 300 km, gaan we de goede kant op. De eerste leveringen zullen plaatsvinden in het tweede kwartaal van 2024.