link2fleet: Dag Stefaan, wat is de strategie van TotalEnergies op vlak elektrificatie?
Stefaan De Ganck: “We zijn sinds jaar en dag heel actief in het aanbieden van mobiliteitsoplossingen voor onze professionele klanten. Zo kunnen ze gebruikmaken van onze servicestations en van onze multi-energie-kaart, de TotalEnergies Fleet kaart. Dat we -als marktleider in België- diezelfde klanten dus gaan begeleiden in hun energietransitie en mobiliteit, is voor ons een logische stap. Een belangrijk speerpunt binnen deze aanpak is onze focus op elektromobiliteit. We hebben ervoor gekozen om te opereren in alle segmenten, dus zowel aan de kant van de productie van (groene) energie, maar ook aan de kant van de laadinfrastructuur.”
l2f: En die laadinfrastructuur voorzien jullie zowel thuis, als op kantoor?
S.D.G.: “Inderdaad. Meer dan 20% van de bedrijven in België gebruiken reeds een Fleet kaart van TotalEnergies. Diezelfde bedrijven versnellen nu hun transitie naar electromobiliteit zowel op de kantoor sites als bij de medewerkers thuis. De overgrote meerderheid die onze laadoplossingen ’at work’ kiest, vraagt ook de optie om de laadstations semi-publiek open te stellen, dus voor eventuele bezoekers. Maar ook ‘at home’, bij medewerkers thuis, kunnen we voor laadpunten zorgen. Logischerwijs verzorgen we dan ook de split billing, zodat medewerkers hun elektriciteit via hun werkgever krijgen terugbetaald.”
l2f: Maar ook op vlak van publieke laadinfrastructuur blijven jullie niet op de achtergrond?
S.D.G.: “In het ‘on the road’-segment zijn we inderdaad marktleider. Zo hebben we publieke concessies voor openbare laadpalen en zijn we actief in de drie grootste steden van ons land (Gent, Antwerpen en Brussel), maar ook in de vervoersregio West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant zijn wij verantwoordelijk voor het plaatsen en uitbaten van de publieke laadinfrastructuur. Natuurlijk staan wij ook niet stil in de transformatie van ons netwerk van service stations; deze worden meer en meer multi-energie-stations. Ze worden razendsnel uitgerust met snellaad- en ultrasnellaadinfrastructuur. De traditionele pompen? Die bouwen we rustig aan af, en worden vervangen door elektrische laadinfrastructuur.”
l2f: Welke oplossingen bieden de applicaties en extra services van TotalEnergies?
S.D.G.: “Dat is een fascinerend gegeven, want we staan in feite nog maar in het begin van wat er mogelijk is. We optimaliseren en verbeteren constant onze customer journey en hechten veel belang aan innovatie. We zien dus een permanente evolutie. Zo kan je als medewerker bijvoorbeeld perfect het aantal verbruikte kilowatt bij je thuis opvolgen, en bij koppels is het zelfs mogelijk om aan twee verschillende werkgevers te factureren. Ook zal het binnenkort mogelijk zijn om via de app de laadpomp rechtstreeks aan te sturen, en niet meer via de fysieke Fleet kaart. De applicatie dient in feite voor ontzorging. Ook voor het aanvraag- en installatieproces trekken wij volop de kaart van ontzorging. Dit alles moet zo geautomatiseerd en gestandaardiseerd mogelijk verlopen waarbij de fleet managers ook permanent de TCO van hun wagenpark kunnen blijven opvolgen.”
l2f: Over welke laadinfrastructuur beschikt TotalEnergies nu reeds in ons land?
S.D.G.: “Met de uitbouw van de concessie met MOW Vlaanderen (dus voor West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant, nvdr), kan iedereen die niet over de mogelijkheid bezit om een eigen laadpaal thuis te installeren een publieke laadpaal aanvragen in de straat. Is er voldoende vraag, dan kunnen we zelfs laadpunten extra installeren. En ook gemeenten zelf kunnen infrastructuur aanvragen. Met onze aanwezigheid in Gent, Antwerpen en Brussel, alsook in de twee provincies, zijn we op vlak van laadinfrastructuur marktleider in België. Daarbij mag je ook nog eens de meer dan 60 High Power Chargers in onze service stations (175-350kW) tellen, die overigens tegen het einde van het jaar verdubbeld zullen zijn in aantal. Momenteel geven we prioriteit aan de ultrasnellaadstations langs onze autosnelwegen. Tegen 2024 zijn alle autosnelwegstations uitgerust met ultrasnelle laders en tegen 2030 hebben we er een duizendtal in ons hele netwerk in België.”
l2f: Waar geeft de Fleet kaart van TotalEnergies toegang toe?
S.D.G.: “Onze multi-energie-kaart geeft toegang tot meer dan 300.000 laadpunten in heel Europa.. Maar ook geeft de kaart uiteraard nog steeds toegang tot onze fossiele brandstoffen en alternatieve brandstoffen zoals CNG, LNG, biobrandstoffen en waterstof. Ook voor de betaling bij tolwegen kan de kaart handig zijn. Daarnaast kunnen onze klanten ook hun financial flow hierdoor makkelijk beheren. Dankzij al deze oplossingen voorzien we in een complete en geïntegreerde ontzorging voor onze professionele klanten die wij begeleiden in de elektrificatie van hun wagenpark.