Gepubliceerd op 12 December 2023 om 07h28
Door Damien Malvetti

Trend: zal de monovolume een comeback maken?

Amper 10 jaar geleden had bijna elke fabrikant minstens één monovolume (MPV) in zijn gamma. Maar de massale komst van de SUV, die veelzijdiger, vaak aantrekkelijker en net zo ruim is, heeft de MPV naar de tweede rij verwezen. Voorgoed? Daar zijn we niet zeker van…

|||
||| © |||

Ze heetten Renault Espace of Scénic, Volkswagen Touran of Sharan, Seat Alhambra, Ford Galaxy of S-Max, Opel Zafira, Citroën C4 Picasso of C8, Peugeot 806 en vele andere. Gedurende iets meer dan twee decennia waren ze de perfecte reisgezel voor grote gezinnen. Onder hun royale afmetingen hadden ze de capaciteit om een heel gezin te vervoeren, met veel ruimte voor bagage en veel praktische opbergruimte in het passagierscompartiment.

Maar deze toewijding aan bruikbaarheid kwam met een prijs: de monovolumes hadden over het algemeen imposante rechthoekige vormen en hun ontwerp kwam vaak op de tweede plaats als er een nieuw model werd ontwikkeld.

Dus toen de eerste SUV’s in de assortimenten van fabrikanten verschenen, met dezelfde praktische kenmerken als monovolumes, maar in een aantrekkelijker jasje, kelderden hun verkoopcijfers al snel. Beetje bij beetje verdwenen ze uit de catalogi.

Bye bye Espace

Zelfs Renault, een pionier in het genre met de eerste generatie Espace in de jaren ‘80, gaf uiteindelijk toe. Nu zijn de nieuwe versies van de Espace en Scénic gezwicht voor de trend om grote SUV’s of crossovers te worden.

En voor wie geen grote SUV wilde? De Stellantis-groep heeft de oplossing gevonden door de ‘people carrier’-versies van zijn bedrijfsmodellen een andere naam te geven, zodat ze aantrekkelijker worden voor gezinnen. Voorbeelden hiervan zijn de Citroën SpaceTourer, Peugeot Traveller en zelfs de Opel Vivaro LCV heeft de naam Zafira, die vroeger werd gebruikt voor de monovolume, overgenomen voor de gezinsversie. Hoewel deze voertuigen ruimte bieden aan een groot gezin, blijven het bestelwagens qua ontwerp, met diensten, comfortniveaus en zelfs uitrustingen die inferieur zijn aan die van personenwagens.

Mode is een eeuwige herhaling

Maar aangezien mode een eeuwige herhaling is, ook in de auto-industrie, zou het wel eens zo kunnen zijn dat de monovolume zijn laatste adem nog niet heeft uitgeblazen. Eerst was het Hyundai die uit het niets kwam met de Staria die, weliswaar ook verkrijgbaar in een utility-uitvoering, over lijnen beschikt die doen denken aan de monovolumes van weleer en designelementen heeft die zijn overgenomen van de nieuwste ‘particuliere’ modellen van het merk. Meer recentelijk presenteerde Renault de familieversie van zijn 7-zits Kangoo, die is omgevormd tot een soort nieuwe Espace, tenminste als we het basisconcept van dit model nemen.

 

Onder impuls van China

Vervolgens, een paar maanden geleden, stapte Maxus uit het segment van utilitaire voertuigen om een wagen aan te bieden die er op het eerste gezicht een beetje… ongewoon uitziet. De Mifa9 is een 100% elektrisch voertuig ontworpen voor het vervoer van personen – tot 7 inzittenden – dat zijn design grotendeels ontleent aan monovolumes, maar een zeer hoog niveau van comfort, materialen en technologieën toevoegt. Hiermee hebben de Mercedes Vito, Volkswagen Transporter en ID.Buzz of Peugeot e-Traveller alle reden om te beven.

En de concurrentie komt er massaal aan. Op de IAA in München ontdekten we een hele reeks nieuwe modellen (en merken) die hun eigen “people carriers” zullen aanbieden. Het zal niemand verbazen dat de impuls uit het Oosten komt.

 

Luxe-uitvoering BYD

Allereerst presenteerde BYD via zijn topmerk Denza de D9. Denza is voor BYD wat Lexus is voor Toyota. Met dit model, dat zowel als PHEV als volledig elektrisch wordt aangeboden, maakt Denza zijn debuut op de Europese markten. Met een lengte van 5,25 meter biedt hij plaats aan maximaal 7 personen in een zeer stijlvolle omgeving. De individueel verwarmde, masserende en geventileerde stoelen op de tweede rij kunnen in verschillende standen worden gezet via een persoonlijk scherm in de armleuning, terwijl de passagier kan genieten van een mooi individueel scherm dat aan de voorstoel is bevestigd om films te kijken, e-mails te checken, op het web te surfen, enz. Er is ook een warm en een koud vak. De derde rij biedt een zitbank voor 3 volwassenen.

 

Forthing, die andere leeuw

Een ander merk dat nadrukkelijk aanwezig was op de IAA in München is Forthing, waarvan het logo een mix is van de Peugeot-leeuw, het Lamborghini-embleem en het Porsche-lettertype. Kopieën in overvloed! Maar Forthing is vooral een dochtermerk van Dongfeng Motor Group, de nummer 2 in termen van productie op de Chinese markt.

Op de IAA toonde de stand van Forthing berlines, SUV’s (natuurlijk) en stadsauto’s, maar ook twee… monovolumes! De U-Tour is een grote familiebus met 7 multifunctionele stoelen, waaronder die op de eerste en tweede rij individueel kunnen worden versteld om de inzittenden alle comfort te bieden. Ook hier straalt alles luxe uit en is het exterieurdesign vol karakter en dynamiek.

Vlak naast deze U-Tour bood de nog imposantere U-Tour V9 dezelfde mogelijkheden in een voertuig van 5,21 meter lang.

Heb je nog meer nodig om overtuigd te raken van de terugkeer van de monovolume? Of denk je dat deze modellen toch nooit naar onze contreien zullen komen? Wel, denk dan nog maar eens na, want zodra de IAA haar deuren sloot, kondigde OneAutomotive, dat in Frankrijk al de merken van de Dongfeng-groep verdeelt (Serres, BAIC, DFSK), de toevoeging aan van Forthing aan haar catalogus, waaronder deze U-Tour.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels