De automobielsector investeert zwaar in elektrische voertuigen, en dat vertaalt zich in de cijfers. Niet alleen stijgt het aantal ingeschreven wagens met een (gedeeltelijke) elektrische aandrijving explosief, maar we zien ook een sterke stijging van het aantal beschikbare modellen. Op het einde van 2021 konden we kiezen tussen 72 verschillende BEV-modellen en maar liefst 87 verschillende PHEV-modellen, een record.
De elektrische transitie in cijfers
Hoewel de orderboeken goed gevuld blijven, staat de productiecapaciteit echter nog steeds onder druk van de wereldwijde tekorten aan halfgeleiders. Tekenend hiervoor is het aantal nieuw ingeschreven wagens, dat in 2021 met 383.123 stuks het laagste resultaat sinds 1995 laat optekenen en een daling van 11,2% betekent ten opzichte van een reeds verstoord jaar 2020. Het zal u echter niet verrassen dat het aandeel elektrische voertuigen sterk gestegen is, en op een niveau komt dat vergelijkbaar is met dat van dieselwagens.
Met een volumestijging van 63,8% in één jaar tijd, hebben geëlektrificeerde wagens (hybride en elektrische auto’s samen) een marktaandeel van 23,5%, een niveau dat vergelijkbaar is met dat van dieselwagens. De aandrijving achter deze toename, pun intended, blijken bedrijven en zelfstandigen te zijn, die bijna 60% van alle nieuw ingeschreven wagens van afgelopen jaar voor hun rekening namen, en almaar uitdrukkelijker kiezen voor (deels) elektrisch aangedreven voertuigen. Opvallend: bijna 9 op de 10 BEV’s werden ingeschreven op naam van ondernemingen of zelfstandigen.
Nog een lange weg af te leggen
Maar met een marktaandeel van 52% in 2021 blijft de benzinemotor echter nog veruit de populairste keuze der Belgen. Er is dus nog veel werk aan de winkel vooraleer ‘Jan met de pet’ zijn verbrandingsmotor zal inwisselen voor een elektrisch aangedreven exemplaar.
En ook de dieselwagen blijft populair. Maar, er is blauwe lucht op komst, want de daling van diens marktaandeel is grotendeels te wijten aan de opkomst van plug-in hybride wagens (PHEV) en zelfopladende hybride wagens (HEV).
Deze trend zet zich ook voort bij de verkoop van full electric vehicles (BEV). Met een totaal aantal nieuw ingeschreven wagens van 14.933 stuks en 3,5% van de markt in 2020, stijgt zijn aandeel tot 5,9% in 2021 (22.356 exemplaren). Qua absolute aantallen is dat ruwweg een vertienvoudiging in vergelijking met vijf jaar geleden en tweeëneenhalve keer zoveel als in 2019.
De populairste full electric vehicles
Genoeg cijfermateriaal. U leest deze website namelijk niet alleen om te kauwen op droge statistieken, maar u wilt uiteraard ook wel eens leuke beelden, indrukwekkende prestaties en entertainende rangschikkingen tegenkomen. Laten we dus de populairste volledig elektrisch aangedreven modellen even aan u voorstellen.
No.5: Polestar 2
Waar de eerste uitvoering van Polestar (de Polestar 1) nog een plug-in hybride was, betrad de constructeur met de Polestar 2 in 2020 voor het eerst de markt van de full electric vehicles, en dat deed het met verve. Dat bewijzen ook de cijfers want inmiddels rijden er al zo’n 1.500 exemplaren rond op de Belgische wegen.
Wat je moeilijk kan ontkennen is dat de Polestar 2 een knappe wagen is. Eentje met twee elektromotoren nog wel: eentje op de vooras, en eentje voor de achteras. Samen leveren de motoren een vermogen van 408 paarden. Optrekken tot 100km/u doet hij vanuit stilstand in iets minder dan vijf seconden. Van power gesproken!
De batterij van de Polestar 2 heeft een degelijke capaciteit van 78 kWh en kan met wisselstroom (aan maximaal 11kW) in bijna acht uur volledig opgeladen worden. Aan een snellaadstation heeft hij aan een klein halfuurtje genoeg als je hem koppelt aan 150kW. Qua autonomie voorspelt de constructeur een actieradius van 475km (WLTP). In de praktijk kan je met de Long Range Dual Motor (de duurste uitvoering) altijd wel rekenen op minstens 350 kilometer rijplezier.
No.4: Porsche Taycan
De Taycan is de eerste full electric van Porsche en een krachtige elektrische sport-berline. Je kan er tal van verschillende uitvoeringen van aantreffen, maar zelfs de goedkoopste versie (u-hum) van de Taycan voelt aan als een echte sportwagen, en verzekert je waar voor je geld. Het is dus ook geen wonder dat de Taycan is uitgegroeid tot het populairste model van de Duitse fabrikant.
De Taycan, met zijn achterwielaandrijving, houdt het midden tussen een comfortabele rij-ervaring en sportieve prestaties. En zijn uiterlijk, typisch voor een Porsche uiteraard, zal beslist hoofden doen draaien. Ook zijn interieur is best adembenemend te noemen, en zijn wegligging wordt bejubeld door tal van gebruikers. In 2021 werden er net geen 1.100 exemplaren aan de man gebracht in ons landje.
No.3 BMW IX3
Met een marktaandeel van 5,41% binnen het segment, is de BMW iX3 de derde populairste elektrische wagen in België. U raad’t het al, de iX3 is de elektrische variant van BMW’s X3. Hij wordt gekarakteriseerd als een luxury crossover SUV en moet de concurrentie aangaan met EV’s als de Audi e-tron, Mercedes EQC en Skoda Enyaq. Met meer dan 1.200 verkochte exemplaren in 2021 lijkt dat dus best goed te lukken.
De carrosserie lijkt erg veel op die van de X3, al is de (overbodige) grille aan de voorkant dichtgemaakt, heeft hij andere wielen en bumpers, en zijn er veel ‘BMW i Blau’-kleurige details aangebracht om toch maar te benadrukken dat je rondrijdt met een elektrische wagen. Technisch gezien kan de iX3 meespelen met de grote jongens op vlak van prestaties. Volgens de WLTP-norm zou je er zo’n 460km mee kunnen afleggen, in optimale condities welsiwaar. De achteraandrijving van 210 kW (of 286 pk) doet de wagen van nul naar honderd km/u optrekken in 6,8 seconden, en zijn topsnelheid werd gelimiteerd op 180 km/u.
No.2 Volkswagen ID.3
Het tweede populairste volledig elektrische model op onze wegen is de Volkswagen ID.3. Het is een kleine familie-wagen en het eerste model uit de ID.-serie van de Duitse fabrikant. De ID.3 is een vijfdeurswagen die zijn populariteit dankt aan zijn competitieve prijs, aangename uiterlijk en hoog comfortniveau. Hoewel het een relatief kleine wagen is, kan je niet zeker klagen over de ruimte binnenin, logisch voor een elektrische auto die geen benzine- of dieselmotor moet zien weg te werken.
De batterij van 58kWh schenkt je normaal gezien een autonomie van 426km, al geraak je in de praktijk eerder zo’n 320 km ver. Ondanks zijn gewicht (zo’n 1.700 kg) schenkt de elektrische motor het equivalent van zo’n 200 paarden en dat is meer als voldoende. De ID.3 rijdt stabiel, heeft een aangename wegligging, en is bovendien al beschikbaar vanaf €42.925. Geen wonder dat hij de tweede plaats in ons klassement wegkaapt.
No.1 Tesla Model 3
Champagne en vuurwerk! Dat heeft de Model 3 van Tesla wel verdiend, want al drie jaar op rij gaat deze wagen even vlot over de toonbank als zoete ontbijtkoeken op een zondagochtend. Met net geen 2.500 nieuw ingeschreven exemplaren in 2021, en een marktaandeel van 11% in de categorie van full electric vehicles, verkoopt hij bijna dubbel zo goed als de ID.3 op plaats 2. Een afgetekende winst dus, en dat is niet zonder reden.
De Model 3 werd ontwikkeld met het oog concurrentie te vormen voor types als de Audi A4 en de BMW 3 Series. Hij kwam in 2019 (eindelijk) in Europa op de markt, en zelfs met de komst van wagens als de Polestar 2, de Hyundai Ioniq 5 en de Audi Q4 e-Tron levert hij amper aan populairiteit in. En dat wil al iets zeggen.
Simpel gesteld is de Model 3 een elektrische familiewagen die bejubeld wordt omwille van zijn prestaties, autonomie en technologie. Bovendien beschikt Tesla over een eigen oplaadnetwerk dat vele voordelen biedt. Het eerder minimalistische interieur zonder knopjes schenkt rust, tenminste als je het niet erg vindt alles aan te sturen vanaf het 15inch grote touchscreen.
Zijn populariteit dankt de Tesla Model 3 onder meer aan zijn rijgedrag. De wegligging is erg aangenaam en de wagen kleeft werkelijk aan het asfalt. Bovendien rijdt hij bovengemiddeld wendbaar en voelt de aandrijving erg krachtig aan. Kortom, deze volledig elektrische parel heeft zijn plaats bovenaan het klassement absoluut niet gestolen.