Gepubliceerd op 3 February 2025 om 09h47
Door Damien Malvetti

Een mobiliteitsbuget voor iedereen, wat betekent het?

Het regeringsakkoord bevestigt de hervorming van het mobiliteitsbudget om het toegankelijk te maken voor alle werknemers. Thierry Devresse (MMBB – My Mobility Budget Butler), een expert op dit gebied, legt de impact van deze maatregel in detail uit.

Vereenvoudiging van de bestaande regelingen

Dit nieuwe systeem is bedoeld om de bestaande regelingen voor werkgeversbijdragen aan woon-werkverkeer en privéverplaatsingen te vervangen.

  • Voor woon-werkverkeer omvat dit onder andere abonnementen op het openbaar vervoer, de kilometervergoedingen (te voet, met de fiets of met de auto), de bedrijfsfiets en de bedrijfswagen.
  • Voor privéverplaatsingen gaat het vooral om de bedrijfsfiets en de bedrijfswagen.

 

Alle werkgevers zullen een mobiliteitsbudget moeten aanbieden

Voortaan zullen alle werkgevers die een bedrijfswagen aanbieden ook een mobiliteitsbudget moeten voorstellen aan hun werknemers. Deze nieuwe versie van het mobiliteitsbudget zal een gunstige (para)fiscale behandeling krijgen om de aantrekkelijkheid ervan te waarborgen.

De invoering zal stapsgewijs verlopen om rekening te houden met de nodige overgangsmaatregelen.

Een flexibel budget voor alle werknemers

Dit nieuwe systeem stelt werkgevers in staat om hun werknemers een flexibel budget toe te kennen, dat zij naar eigen behoefte kunnen gebruiken binnen de drie pijlers van het mobiliteitsbudget:

  • Een milieuvriendelijke bedrijfswagen
  • Duurzame mobiliteit (openbaar vervoer, fiets, wandelen, enz.)
  • Een bedrag in cash aan het einde van het jaar

 

Spectaculaire groei: van 20.000 naar meer dan 4 miljoen gebruikers

Het mobiliteitsbudget is op weg om dé standaardoplossing te worden voor mobiliteitsbeheer in Belgische bedrijven.

Momenteel maken ongeveer 20.000 werknemers gebruik van het mobiliteitsbudget. Op termijn zou dit aantal kunnen oplopen tot 4,13 miljoen, oftewel 200 keer zoveel gebruikers!

Wat met de bedrijfsfiets en de salariswagen via loonruil?

Het regeringsakkoord vermeldt niet expliciet het cafetariaplan of flexibele verloning buiten het mobiliteitsbudget. Toch maakt mobiliteit al deel uit van deze systemen, bijvoorbeeld via bedrijfsfietsen en bedrijfswagens gefinancierd via loonruil.

Dit zou betekenen dat deze financieringsmethoden (bedrijfsfiets en bedrijfswagen via loonruil) voortaan onder het mobiliteitsbudget zullen vallen.

Voor wanneer is dit gepland?

Op deze vraag is er nog geen definitief antwoord, maar het zal waarschijnlijk voor 2027 of 2028 zijn.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels