Gepubliceerd op 4 September 2024 om 15h20
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Bandenslijtage en TCO: wees voorzichtig met elektrische auto’s!

Op het gebied van gebruik, onderhoud en belastingen is het een feit: elektrische auto’s vergen minder uitgaven dan gelijkwaardige voertuigen met verbrandingsmotor. Maar op andere gebieden is de trend omgekeerd. Als u een wagenparkbeheerder bent die de TCO wil optimaliseren, moet u er rekening mee houden dat de bandenslijtage groter zal zijn bij een elektrisch voertuig.

In een interview (te vinden in ons volgende magazine) waarschuwde Bruno Waelbroeck Rocha, Directeur Sales & Marketing bij Volkswagen D’Ieteren Finance: “Bij elektrische voertuigen zien we echt dat de maandelijkse kosten voor banden veel hoger zijn dan vroeger. Hij voegde eraan toe: “Het voorziene budget voor de banden is belangrijker dan het voorziene budget voor het onderhoud!”

20 tot 30% meer slijtage

Of het nu in het VK, de VS of Zwitserland is, verschillende studies bevestigen dat een elektrische wagen zijn banden gemiddeld tot 30% sneller verslijt dan een benzine- of dieselwagen. Bij Michelin is dat eerder 20%. Als we deze cijfers willen vertalen naar het aantal afgelegde kilometers, dan is dit wat Epyx, een Brits bedrijf gespecialiseerd in wagenparkbeheer, onlangs onthulde: de banden van EV’s gaan gemiddeld 10.056 km minder lang mee dan die van auto’s met verbrandingsmotor. Dit betekent dat een eerste vervanging nodig zou zijn na 28.944 km, vergeleken met ongeveer 39.000 km voor verbrandingsmotoren. Natuurlijk varieert dit enorm afhankelijk van de rijstijl. In dit opzicht helpt ecorijden om de bandenslijtage te verminderen.

“De EV heeft bandenfabrikanten tot het uiterste gedreven”

De regels van de fysica blijven echter hetzelfde, zoals Serge Lafon, Executive VP bij Michelin, aangeeft: “De 20% extra slijtage van banden die gemonteerd zijn op EV’s heeft te maken met een aantal factoren. Ten eerste is er het hoge gewicht van EV’s. Een zwaarder belaste band is onderhevig aan meer slijtage. Dan is er het zeer hoge onmiddellijke koppel van elektromotoren. Met deze aanzienlijke kracht die door de motor wordt uitgeoefend, wordt het ‘kaasraspeffect’ op de banden versterkt.

Hij voegt eraan toe: “De EV heeft bandenfabrikanten tot het uiterste gedreven. We hebben veel technologischere banden moeten ontwikkelen.” Bandenfabrikanten hebben dus moeten werken aan een langere levensduur, een lagere rolweerstand (volgens Michelin absorbeert de band ongeveer 20% van de energie van het voertuig), een hoger draagvermogen en een steeds gedempter rolgeluid.

Serge Lafon, Executive VP chez Michelin.
Serge Lafon, Executive VP chez Michelin. © Michelin

Michelin zegt dat “het een vergissing zou zijn om deze technologieën alleen voor te behouden voor elektrische voertuigen”. Dit spreekt voor zich, want alle technologieën die zijn ontwikkeld om deze verschillende variabelen te verbeteren, zijn net zo nuttig voor elektrische voertuigen als voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Daarom heeft Michelin besloten dat het ‘EV’-label, voorbehouden aan banden voor elektrische voertuigen, op termijn zal verdwijnen…

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Voertuigen , Banden, onderhoud & herstelling
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels