Dat is de paradox van de nieuwe wet-Van Peteghem, die het wagenpark milieuvriendelijker wil maken door de fiscale aftrekbaarheid van niet-CO2-neutrale auto’s geleidelijk af te schaffen: steeds meer bestuurders van een bedrijfswagen komen terecht in een elektrische of hybride wagen. Maar voor wie in een stadswoning woont en niet over een garage beschikt, kan het opladen van zijn wagen al snel ingewikkeld worden. Ofwel moet men naar een oplaadpunt gaan, wat duur is, ofwel leggen mensen een kabel van hun huis naar de auto, soms zelfs overdekt met gootjes om de veiligheid van de voetgangers te verzekeren. “Maar deze praktijk is totaal verboden in Brussel, zelfs met het gebruik van kabelgoten”, antwoordde de Brusselse minister van Mobiliteit dinsdag op een vraag van een parlementslid.
Een oplossing wordt bestudeerd
De minister zei echter dat er wordt nagedacht over een oplossing, met inbegrip van uitzonderingen voor bestuurders die echt geen andere keuze hebben. Het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) heeft de opdracht gekregen te onderzoeken hoe we dit kunnen oplossen.
Dé oplossing zou uiteraard zijn dat het Brussels Gewest massaal investeert in oplaadpunten, want de stad Brussel telt er momenteel slechts 250 (d.w.z. 500 oplaadpunten). Eén ding is zeker: het probleem zal alleen maar erger worden naarmate het bedrijfswagenpark – maar ook het particuliere wagenpark – meer geëlektrificeerd wordt. Wordt vervolgd!