In het eerste decemberweekend ontvingen we op en rond het circuit van Zolder een professionele jury van journalisten en een gezinsjury die met hun kinderen kwamen testrijden én oordelen. De jurering bestond uit drie elementen. De professionele jury (autojournalisten) woog voor 25% van de stemmen, de gezinnen waren goed voor de helft van de stemmen en de kilometerkostprijs lieten we voor een kwart op het eindoordeel wegen. De jury ging op zoek naar drie gezinswagens: een compacte wagen met een prijskaartje tot 25.000 euro, een grotere gezinswagen aan maximaal 38.000 euro en elektrische wagen waarvan de prijs in vergelijking met de editie van vorig jaar werd teruggebracht van 60.000 naar 52.000 euro, omdat het aanbod EV’s is gegroeid.
Categorie 1 tot €25.000
Het aanbod in deze categorie was divers met grote SUV-modellen, een erg ruime zevenzitter en meer klassieke, compacte A- en B-segment modellen.
Goud: Skoda Fabia (78 punten)
De voorbije twee jaar ging Dacia aan de haal met de hoofdprijs in deze categorie. Dit jaar valt de eer te beurt aan Skoda, het meest betaalbare merk binnen de VW-familie. Skoda trad aan met een bescheiden model voorzien van een erg interessante benzinemotor. De éénliter driecilinder TSi levert 95 pk, wat ruim voldoende is in deze lichte en compacte Fabia. Tijdens onze rijtests zijn we er zelfs in geslaagd om onder het normverbruik te duiken, wat de gebruikskost van deze Skoda ten goede komt. Gezinnen prezen vooral de dynamische kwaliteiten, de keurige afwerking en het design dat bij Skoda de jongste jaren ook weer iets frivoler is geworden. In crisistijden letten gezinnen duidelijk op de centen want deze kandidaat was in zijn categorie de wagen met de laagste kilometer kostprijs van 0,27 €/km.
Zilver: Dacia Jogger (72 punten)
Dacia is nog zo’n vaste waarde in de VAB Gezinswagenverkiezing. Heel wat gezinnen vonden de Jogger “belachelijk veel auto bieden voor zijn prijs”. De Dacia zat met een kilometer kostprijs van 0,3 €/km iets hoger dan de Skoda.
Brons: MG ZS (70 punten)
De MG, een zeer democratisch geprijsde compacte SUV met een pittige 1.0 benzinemotor in combinatie met een automatische transmissie, wist vooral te bekoren omwille van de hogere zitpositie, de riante uitrusting en het geboden rijcomfort in verhouding tot zijn budget.
Categorie 2 tot €38.000
Naast de trendy SUV- of crossover modellen tonen constructeurs hier ook ludospace-modellen die vooral inzetten op ruimte en prijs, hoewel je ook deze modellen niet langer koopt voor een prikje. De klassieke break en hatchbacks worden hoewel schaars, erg gewaardeerd.
Goud: Skoda Karoq (60 punten)
Ook hier kaapt Skoda de oppergaai weg, met de Karoq. Die speelt perfect in op de behoeften van vele gezinnen en Skoda had blijkbaar het ideale recept. Wat dat is? Een grote, ruime SUV, een bescheiden motor en een uitrusting die ertoe doet, zonder al te veel franjes. Onder de motorkap spint een dappere éénliter driecilinder die 110 pk levert in combinatie met een handgeroerde zesversnellingsbak. De vakjury vond deze wagen – die onder de 6 liter per 100 km blijft – een “kwaliteitsvolle gezinswagen over de hele lijn”. De prestaties werden door de gezinnen als vlot ervaren, voor een driecilinder. Ze vonden verder dat de wagen degelijkheid uitstraalt en ook het infotainment was vlot te bedienen.
Zilver: Peugeot 308 SW (49 punten)
Een break – en dat is de Peugeot 308 SW – is en blijft de ultieme gezinswagen voor wie op zoek is naar ruimte in combinatie met een laag verbruik. De 308 heeft een pittige PureTech benzinemotor aan boord van 130 pk die perfect past bij de elegante en sportieve vormgeving van deze break. Heel wat gezinnen werden aangenaam verrast door de sportieve zithouding en het intuïtieve digitale dashboard.
Brons: Opel Astra (47 punten)
“De beste Opel in jaren”, schreef een lid van de professionele jury. De Astra oogt dynamisch en is onderhuids zeer verwant met onze nummer 2, de Peugeot 308. Toch rijdt hij anders en vielen ook heel wat gezinnen voor het design, zowel binnen als buiten.
Categorie 3 : EV’s tot €52.000
Het aanbod elektrische wagens blijft groeien en hoewel de prijzen van tal van Europese en Japanse EV’s de voorbije 12 maanden danig zijn gestegen, hebben wij de maximumprijs van deze categorie van 60.000 naar 52.000 euro gebracht. Enerzijds om het budget voor particuliere gezinnen iets haalbaarder te maken, anderzijds omdat er onderaan het gamma ook goedkopere alternatieven bijkomen, veelal uit Chinese hoek.
Goud: BYD Atto 3 (63 punten)
De vreemde eend in de bijt is de BYD, of ‘Build Your Dreams’. Dit fonkelnieuwe merk is nog maar pas gelanceerd op de Belgische markt, schreef de Atto 3 in voor de Gezinswagenverkiezing en pakte meteen de hoofdprijs. “Kijk en leer, China geeft zijn Europese concurrenten het nakijken”, dixit de professionele jury. Gezinnen waren vooral onder de indruk van het sportieve design. Vlotte prestaties, een fris interieur met een overzichtelijk (en zeer groot) infotainmentscherm maakten het verschil.
Zilver: Renault Mégane E-Tech (53 punten)
Deze nieuwe elektrische Renault Mégane heeft een totaal ander koetswerk dan de Mégane die we kennen. Renault heeft veel EV-ervaring opgedaan met de veel compactere Zoë en dat vertaalt zich vandaag in een erg laag verbruik voor deze bijzonder krachtige elektrische crossover. Alle jury’s loofden zijn prettig rijgedrag en de gezinnen waren tevens onder de indruk van de aangename zithouding en het rijcomfort.
Brons: Nissan Ariya (52 punten)
De Ariya is voor Nissan de belangrijke opvolger van de Leaf. Deze Ariya werd groter en speelt ook in op de SUV-trend die de Europese consument steeds meer kan waarderen. Gezinnen ervoeren deze nieuweling als een keurig afgewerkte, luxueuze wagen. Ondanks de relatief compacte buitenafmetingen biedt de wagen binnenin een zee aan ruimte. Testrijders vonden het opgeruimde dashboard ook zeer ergonomisch in gebruik.