Gepubliceerd op 3 August 2023 om 06h50
Door Damien Malvetti

VAB ontvangt met VW ID. Buzz eerste volledig elektrische interventievoertuigen

De toekomst zal meer en meer elektrisch zijn en ook de vloot van VAB past zich aan die evolutie aan. Zo heeft VAB in de vervangwagenvloot elektrische wagens opgenomen, geeft VAB-Rijschool sommige opleidingen met volledig elektrische voertuigen en nu nemen ook de VAB-wegenwachters de eerste volledig elektrische interventievoertuigen in ontvangst.

||||||
|||||| © VAB eBUZZ voor wegenwachters wordt in dienst genomen|VAB eBUZZ voor wegenwachters wordt in dienst genomen|VAB eBUZZ voor wegenwachters wordt in dienst genomen|VAB eBUZZ voor wegenwachters wordt in dienst genomen|VAB eBUZZ voor wegenwachters wordt in dienst genomen|VAB eBUZZ voor wegenwachters wordt in dienst genomen|VAB eBUZZ voor wegenwachters wordt in dienst genomen

Het iconische Volkswagenbusje, de T1, kreeg met de VW ID. Buzz onlangs een elektrische reïncarnatie. Het is die wagen die nu ook de vloot van interventievoertuigen van VAB gaat vervoegen. De eerste exemplaren zijn bij VAB geleverd en met trots in ontvangst genomen. Het gaat om de eerste volledig elektrische pechverhelpingsvoertuigen in ons land van dit type. VAB gelooft in elektrische voertuigen en hun capaciteiten en dus krijgt de ID. Buzz geen speciale opdrachten en wordt hij gewoon ingezet naast de andere interventievoertuigen. Hij zal dus niet specifiek dienen voor de pechverhelping van elektrische wagens. Met dit volledig elektrische voertuig zullen onze wegenwachters vanaf september de baan opgaan voor alle soorten pechverhelping van motorstoringen tot startproblemen door een platte batterij bij alle soorten wagens.

 

 

Elektrische vervangwagens

Steeds meer mensen rijden elektrisch en daar past VAB ook de vervangwagenvloot voor aan. Er werden 8 Polestar 2’s toegevoegd die ingezet kunnen worden als vervangwagen. VAB-Rijschool voert dan weer rijlessen uit met de Cupra Born. Met al deze ingrepen neemt VAB in ons land de lead in elektrificatie.

 

Niet alleen goed nieuws   

De elektrificatie van het algemene wagenpark is wel niet altijd een goednieuwsshow. Dat heeft VAB het afgelopen jaar gemerkt. In tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt hebben elektrische wagens even vaak en soms zelf vaker af te rekenen met pech. De perceptie leeft dat elektrische voertuigen vooral moeten geholpen worden omwille van een lege aandrijfbatterij, maar dat komt bijna niet voor. De voornaamste oorzaken van pech bij elektrische voertuigen zijn een lege 12V-batterij en vooral bandenpech. Deze wagens hebben een groot koppel en in combinatie met het hoge gewicht van zo’n voertuig leidt dit vaker tot problemen met de banden.

Een takeling van een elektrisch voertuig waarbij twee of vier wielen geblokkeerd zijn, neemt ook meer tijd in beslag. Zo’n auto mag niet zo maar getakeld worden op de traditionele manier. VAB heeft op elk takelvoertuig het juiste materiaal voorzien, maar omdat er meer handelingen nodig zijn kan een wegenwachter minder interventies uitvoeren op een dag.

Enerzijds neemt het aantal interventies aan elektrische wagens dus niet af en anderzijds stijgt het aantal interventies aan traditionele wagens die op fossiele brandstoffen rijden. Het wagenpark in ons land is ouder geworden. Een auto in België was in 2022 gemiddeld 9 jaar en 9 maanden oud, een stijging van 5 maanden op één jaar tijd (cijfers Febiac). Deels is dat een gevolg van uitgestelde leveringen van nieuwe voertuigen, maar een andere oorzaak is dat de modale consument niet meer weet welke aandrijfvorm hij nu moet kiezen voor een volgende wagen. Uit een bevraging van VAB bij 2000 Belgen bleek eerder al dat 43% van de mensen die de aankoop van een nieuwe wagen uitstelt dit doet omdat ze twijfelen over de aandrijfvorm. De aankoop van een wagen neemt een behoorlijke hap uit het gezinsbudget en dus gaan de meeste consumenten daarbij niet over één nacht ijs. Daardoor besluit hij vaak om langer verder te rijden met de oude wagen.

Dit alles leidt tot een hoger aantal interventies per wagen, zowel bij auto’s op fossiele brandstoffen als bij volledig elektrische wagens. Meer en langere interventies zorgen voor hogere kosten, iets wat bovenop de inflatie komt. Een evolutie die VAB enigszins zorgen baart.

Waarom een elektrische auto niet op de traditionele manier getakeld kan worden

Wanneer je een elektrische wagen duwt of trekt, gaan de wielen draaien, waardoor net als bij een dynamo van een fiets elektriciteit wordt opgewekt. Als de wagen functioneert zoals het hoort, is dat geen probleem. Meer nog, elektrische wagens gebruiken dat principe net om stroom te recupereren, als je bijvoorbeeld bergaf rijdt of uitbolt. Maar als je wagen niet naar behoren werkt omdat de batterij helemaal leeg is of omdat er een technisch probleem is, kun je door het opwekken van stroom door de wielen te laten draaien net schade aanrichten.

Het algemene principe is dus dat je een elektrische wagen niet mag duwen of trekken zolang de vier wielen de grond raken. Niet alle elektrische wagens hebben echter vierwielaandrijving. Als de niet-aangedreven wielen op de grond blijven, is er geen probleem. Ook kunnen sommige modellen wel geduwd of gesleept worden, maar dan is de snelheid beperkt tot bijvoorbeeld maximaal 15 km/u én mag je dat maar gedurende een bepaalde afstand doen, bijvoorbeeld anderhalve kilometer. Dit verschilt van model tot model.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Verzekeringen & bijstand , Vlootbeheer

Gelijkaardige artikels