Gepubliceerd op 16 December 2022 om 14h59
Door Jeroen Evens

Vanaf 2031 geen diesels meer in Antwerpen en Gent

De Vlaamse regering heeft beslist om vanaf 2031 alle dieselvoertuigen te weren uit Antwerpen en Gent. Het aangekondigde verbod op dieselwagens in de twee grootsteden kadert in de doelstelling van de Vlaamse regering om emissies te doen dalen, de luchtkwaliteit te verbeteren en de elektrificatie aan te moedigen. Vanaf 2035 volgen de benzinewagens hetzelfde voorbeeld.

|
| © |

Antwerpen voerde in 2017 als eerste Vlaamse stad een LEZ (lage emissiezone) in. In 2020 deed Gent dat ook. Steden mogen zelf beslissen als ze al dan niet een LEZ invoeren, maar de normen die dienen te worden gevolgd, worden opgelegd door de Vlaamse overheid. Deze scherpte in een recent besluit de wetgeving aan, en verbiedt dus alle wagens die aangedreven worden door diesel vanaf 2031 uit voornoemde stadscentra.

Vanaf 2035 zullen ook wagens op benzine geweerd worden, en zullen er dus enkel nog elektrische wagens te zien zijn in Antwerpen en Gent. Voor alle duidelijkheid: tweewielers vallen niet onder deze regeling.

Volgens Bart Massin, CEO van Stroohm en vicepresident van EV Belgium, valt deze beslissing te rechtvaardigen. “Een particulier houdt zijn auto gemiddeld 8,5 jaar bij. De timing is dus perfect gekozen.” Massin hoopt dat door dit besluit de elektrificatie ook bij particulieren in een stroomversnelling zal komen. “Een investering zou ik eerder gebruiken voor een elektrische wagen, die gaat een enorme restwaarde hebben,” liet hij optekenen.

Maar het verbod kan ook op heel wat kritiek rekenen. Bijvoorbeeld van de Gentse socialisten, die al hebben aangegeven bij een volgende regeringsdeelname het besluit te willen terugdraaien. Ook Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio, zet in een reactie vraagtekens achter de beslissing.

“Het aangekondigde verbod (…) heeft voor velen een belangrijke financiële impact. De herverkoopwaarde van wagens met verbrandingsmotor zal dalen met 30 tot 40% en heel wat mensen moeten hun individuele mobiliteit dan opgeven omdat ze geen nieuwe (elektrische) wagen kunnen kopen.” – Filip Rylant, Traxio

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit

Gelijkaardige artikels