Deze elektrische wagens zullen deels thuis of op het werk volgeladen kunnen worden, maar ook steeds meer aan publieke laadpunten. Niet iedereen beschikt namelijk over een eigen oprit of werkt voor een werkgever met parking voor de deur.
Laagspanning en bevoorrading
Mobia is blij met het investeringsplan van Fluvius, dat het elektriciteitsnetwerk in Vlaanderen moet voorbereiden op de toekomst. Het werk is echter verre van af, daarom vragen we aan alle gewestregeringen en aan de lokale besturen om alles uit de kast te halen om de mobiliteit van morgen mogelijk te maken.
Daarnaast is het uiterst kritisch dat er op termijn voldoende en koolstofarme elektriciteitsbevoorrading is op elk moment en dat we ons niet te afhankelijk maken van geopolitieke wendingen. Een volledige elektrificatie van alle voertuigen op onze wegen vraagt 37TwH extra stroomcapaciteit. Dat is ongeveer 50% bovenop wat we vandaag met z’n allen verbruiken.
Dringend versnelling hoger schakelen
Installatiebedrijven en uitbaters van laadpalen steken al een hele tijd een tandje bij en kunnen dit tempo de volgende jaren naar verwachting aan. Ze botsen echter vaak nog op beperkingen op vlak van aansluitvermogen, vergunningen en aanbestedingen en op scepsis vanwege beheerders van gebouwen of publiek toegankelijke parkings.