Gepubliceerd op 26 June 2023 om 20h39
Door Jeroen Evens

Vanaf nu tot 2030 zijn er per werkdag 100 bijkomende publiek toegankelijke laadpunten nodig in België

Vanaf 1 juli zal het overgrote deel van de nieuw bestelde bedrijfswagens volledig elektrisch zijn. Wij verwachten tegen 2030 2 miljoen oplaadbare voertuigen in België waarvoor er tegen dan 200.000 publieke laadpunten nodig zijn. Vandaag zijn er dat 30.000. Nog 170.000 te gaan op 7 jaar tijd dus, tijd voor actie!

|||
||| © |||

Deze elektrische wagens zullen deels thuis of op het werk volgeladen kunnen worden, maar ook steeds meer aan publieke laadpunten. Niet iedereen beschikt namelijk over een eigen oprit of werkt voor een werkgever met parking voor de deur.

Laagspanning en bevoorrading

Mobia is blij met het investeringsplan van Fluvius, dat het elektriciteitsnetwerk in Vlaanderen moet voorbereiden op de toekomst. Het werk is echter verre van af, daarom vragen we aan alle gewestregeringen en aan de lokale besturen om alles uit de kast te halen om de mobiliteit van morgen mogelijk te maken.

Daarnaast is het uiterst kritisch dat er op termijn voldoende en koolstofarme elektriciteitsbevoorrading is op elk moment en dat we ons niet te afhankelijk maken van geopolitieke wendingen. Een volledige elektrificatie van alle voertuigen op onze wegen vraagt 37TwH extra stroomcapaciteit. Dat is ongeveer 50% bovenop wat we vandaag met z’n allen verbruiken.

Dringend versnelling hoger schakelen

Installatiebedrijven en uitbaters van laadpalen steken al een hele tijd een tandje bij en kunnen dit tempo de volgende jaren naar verwachting aan.  Ze botsen echter vaak nog op beperkingen op vlak van aansluitvermogen, vergunningen en aanbestedingen en op scepsis vanwege beheerders van gebouwen of publiek toegankelijke parkings.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels