Gepubliceerd op 6 August 2024 om 11h53
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Fietsen: speedpedelecs verliezen aan snelheid

Hoewel steeds meer werknemers op de fiets naar het werk gaan, lijkt dit niet hand in hand te gaan met een toename van het aantal registraties van speedpedelecs, zoals de laatste cijfers van Traxio bevestigen.

© |||

Zoals we in juni al vertelden, gaan steeds meer werknemers in bedrijven in Vlaanderen en Brussel met de fiets naar het werk. Een van de redenen voor dit succes is de fietsvergoeding, die in 2024 verder werd verhoogd.

Dit betekent echter niet dat de verkoop van alle soorten fietsen sterk toeneemt. Speedpedelecs, waarvoor inschrijving, een rijbewijs en een verzekering nodig zijn en die met hun elektrische ondersteuning snelheden tot 45 km/u kunnen halen, lijken minder populair te zijn. Tenminste op de markt van nieuwe fietsen. Vergeleken met de eerste 7 maanden van 2023 daalde het totale aantal inschrijvingen met 16,2%, van 9.776 in 2023 naar 8.192 in 2024.

Het leasesegment liet de grootste daling zien, met registraties die daalden van 5.201 naar 4.149, een daling van -20,2%. Net als in de segmenten leasing en particuliere klanten daalde het aantal registraties in het zakelijke segment met 2,6%, van 1.210 naar 1.178.

Leasing domineert

In de eerste zes maanden van het jaar was een aanzienlijke meerderheid van de geregistreerde nieuwe elektrische fietsen in 2024 (65%) eigendom van niet-particulieren. Deze markt wordt voornamelijk gedomineerd door leasing: de helft van alle inschrijvingen is afkomstig van leasing (50,6%), terwijl particulieren 35% van de markt voor hun rekening nemen en bedrijven 14,4%. Bij tweedehands speedpedelecs is de trend echter volledig omgekeerd: particulieren nemen maar liefst 93,8% van de markt voor hun rekening!

Populair in Vlaanderen

Speedpedelecs, nieuw of tweedehands, zijn het populairst in Vlaanderen (94,7% van de nieuwe en 90,7% van de tweedehandse exemplaren), net als woon-werkverkeer met de fiets.

Alle provincies, zowel de Vlaamse als de Waalse, noteerden een daling van het aantal geregistreerde nieuwe speedpedelecs in vergelijking met het jaar ervoor. De procentuele dalingen varieerden van -1% tot -48%, met Namen (-48%), Henegouwen (-39%), Vlaams-Brabant (-30%) en Luik (-27,6%) als koplopers.

Gebruikte speedpedelecs doen het goed

Anderzijds noteerden alle provincies – met uitzondering van Luik – een aanzienlijke groei van de inschrijvingen van tweedehands speedpedelecs voor de eerste 7 maanden van 2024 in vergelijking met 2023. De inschrijvingen van tweedehands speedpedelecs stegen met +22,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +75,7% ten opzichte van 2022.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News , Fietsen (huur) , Mobiliteit
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels