Zoals we in juni al vertelden, gaan steeds meer werknemers in bedrijven in Vlaanderen en Brussel met de fiets naar het werk. Een van de redenen voor dit succes is de fietsvergoeding, die in 2024 verder werd verhoogd.
Dit betekent echter niet dat de verkoop van alle soorten fietsen sterk toeneemt. Speedpedelecs, waarvoor inschrijving, een rijbewijs en een verzekering nodig zijn en die met hun elektrische ondersteuning snelheden tot 45 km/u kunnen halen, lijken minder populair te zijn. Tenminste op de markt van nieuwe fietsen. Vergeleken met de eerste 7 maanden van 2023 daalde het totale aantal inschrijvingen met 16,2%, van 9.776 in 2023 naar 8.192 in 2024.
Het leasesegment liet de grootste daling zien, met registraties die daalden van 5.201 naar 4.149, een daling van -20,2%. Net als in de segmenten leasing en particuliere klanten daalde het aantal registraties in het zakelijke segment met 2,6%, van 1.210 naar 1.178.
Leasing domineert
In de eerste zes maanden van het jaar was een aanzienlijke meerderheid van de geregistreerde nieuwe elektrische fietsen in 2024 (65%) eigendom van niet-particulieren. Deze markt wordt voornamelijk gedomineerd door leasing: de helft van alle inschrijvingen is afkomstig van leasing (50,6%), terwijl particulieren 35% van de markt voor hun rekening nemen en bedrijven 14,4%. Bij tweedehands speedpedelecs is de trend echter volledig omgekeerd: particulieren nemen maar liefst 93,8% van de markt voor hun rekening!