De elektrische automarkt (BEV, PHEV & HEV) blijft groeien. Volgens gegevens van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA)1 hebben elektrische voertuigen (EV) in de nieuwe Europese automarkt een marktaandeel van 44% in 2022, tegenover 38% in 2021. “De trends die we in de nieuwe automarkt waarnemen, worden later doorgegeven aan de markt voor tweedehands auto’s. Als het grootste Europese handelsplatform voor tweedehandsauto’s in Europa kunnen wij dit bevestigen: de nieuwe auto’s van vandaag zijn de tweedehandsauto’s van morgen”, zegt Paul-Henri Lenaerts, Director AUTO1.com. “We stellen vast dat elektrische auto’s nu met relevante volumes op de tweedehandsmarkt komen. Met AUTO1.com krijgen dealers toegang tot de Europese B2B-markt voor gebruikte auto’s en kunnen ze deelnemen aan de transformatie van de auto-industrie. Dealers in heel Europa kunnen altijd rekenen op onze gevarieerde voorraad, waaronder een groeiend aandeel elektrisch aangedreven tweedehandsauto’s.”
Elektrisch aanbod op AUTO1.com
In 2022 is de top drie van verhandelde EV-merken op AUTO1.com voor het tweede jaar op rij hetzelfde gebleven: Toyota, Tesla en Volkswagen. Hoewel de top drie hetzelfde bleef, waren er wel opmerkelijke veranderingen in de AUTO1.com top 10 van verhandelde EV-merken. Mercedes-Benz maakte een indrukwekkende sprong van de zevende plaats in 2021 naar de vierde plaats in 2022. Renault drong in 2022 de top 10 binnen en claimde zo de negende positie, waardoor Kia naar de tiende plaats werd verdrongen. Hoewel er een toenemende diversiteit aan fabrikanten op de EV-markt is, zijn er nog geen nieuwkomers in de top 10 van AUTO1.com.
In 2022 was 70% van alle op AUTO1.com verhandelde BEV’s, HEV’s en PHEV’s tussen één en vijf jaar oud. Bovendien had ongeveer 30% van alle verhandelde EV’s een kilometerstand van minder dan 10.000 km. Deze bevindingen bevestigen dat het tweedehands EV-wagenpark nog steeds uit jongere auto’s bestaat.
In 2022 had een derde van de verhandelde EV’s een prijs tussen € 20.000 en € 35.000, terwijl in 2021 slechts een vijfde van de verhandelde auto’s zich in die prijsklasse bevond. Maar 15% van alle verhandelde EV’s verhandeld op het platform in 2022 had een prijs van minder dan € 10.000. Uit deze resultaten blijkt dat de EV’s op AUTO1.com zich in 2022 in hogere prijscategorieën bevonden dan in 2021.
Variërende geografische vraag
AUTO1.com koopt en verkoopt actief auto’s in meer dan 30 landen in Europa. De grensoverschrijdende handel in EV’s op AUTO1.com bedroeg in 2022 bijna 80%, voornamelijk als gevolg van verschillen in aanbod, vraag en prijsniveaus tussen de markten. In 2022 registreerde AUTO1.com de grootste vraag naar elektrische en hybride auto’s in Nederland, Finland en Denemarken, net als in 2021, op de voet gevolgd door Frankrijk (groei van 96% op jaarbasis) en Duitsland (groei van 103% op jaarbasis). Portugal kende in 2022, met een toename van 124%, de grootste jaarlijkse groei van de vraag naar elektrische auto’s.
De internationale tendensen op AUTO1.com correleren met de beschikbaarheid van oplaadpunten in de verschillende landen. Volgens de interactieve kaart van ACEA2 is bijna 42% van alle oplaadpunten voor EV’s geconcentreerd in twee Europese landen: Nederland en Duitsland. Bovendien geven verschillende subsidieprogramma’s voor EV’s de consument een extra duwtje in de rug. Dataforce, een marktonderzoeksbureau, onderzocht subsidies in heel Europa en uit de resultaten blijkt dat Nederland de meeste stimulansen biedt, gevolgd door Frankrijk en Duitsland3.
Ongeveer 30% van AUTO1.com partners verhandelde minstens één EV in 2022
In januari en februari 2023 hield AUTO1.com een online enquête onder meer dan 15.000 van zijn partners over hun verhandelde EV’s in 2022 en hun verwachtingen voor 2023. De belangrijkste inzichten waren:
- • Ongeveer 30% van de respondenten verhandelde ten minste één EV in 2022 (34% in 2021) en bijna 10% verhandelde ten minste 20 EV’s (7% in 2021) .
- • Meer dan 40% verwacht ten minste één EV te verhandelen in 2023 (tegenover 43% in 2021) en meer dan 10% van de deelnemende dealers verwacht ten minste 20 EV’s te verhandelen in 2023. Dit is een iets lagere verwachting als voor 2022 (12%).
- • 70% van de dealergroepen en franchisedealers verhandelde in 2022 minstens één EV, tegenover slechts 25% van de onafhankelijke dealers. Het aantal van de eerstgenoemden was hetzelfde als in 2021, maar het aantal onafhankelijke dealers die minstens één EV verhandelde, was in 2021 hoger (31%).
“Het lijkt erop dat er nog steeds drempels zijn voor dealers om EV’s te verhandelen. Het is namelijk een nieuwe en innovatieve markt, maar als dealers eenmaal ervaring hebben met het verhandelen van EV’s blijven ze dat doen”, concludeert Paul-Henri Lenaerts.