Gepubliceerd op 20 January 2022 om 15h52
Door Jeroen Evens
Gelinkte experten :

Virtual Motor Show deel 2: Alternatieve mobiliteit

Vanochtend was het verzamelen geblazen voor de tweede sessie van onze Virtual Motor Show, dat zich deze keer concentreerde op het onderwerp van de alternatieve mobiliteit. Het mobiliteitsbudget, en de impact van de wijzigingen die hieraan zijn doorgevoerd, nam een centrale rol in tijdens deze tweede sessie.

Dit is een kleine opsteker in een tijd waarin de COVID-19-crisis ons ertoe heeft gedwongen onze reisgewoonten te herzien. Maar is onze werkgever wel geïnteresseerd om het mobiliteitsbudget in te voeren?

Onder de deskundige moderatie van Stijn Blanckaert (Senior Editor bij Autonieuws.be) lieten we enkele toonaangevende sprekers uit de sector hun licht schijnen op deze interessante materie:

  • Koen Van De Putte, Managing Director van Olympus Mobility

    “Er zijn verschillende veranderingen gemaakt aan de regelgeving rond het mobiliteitsbudget, zodat het makkelijker kan aangeboden worden aan een breed gamma aan werknemers. Zo viel de wachttijd van een jaar weg en -belangrijk- kan het mobiliteitsbudget nu ook gebruikt worden voor de kapitaalaflossing van uw hypothecair krediet. Ook mag u nu 10km van uw werkplek wonen, in plaats van 5km, om hierop aanspraak te maken. Daarnaast zijn er nog enkele kleinere aanpassingen: Zo is het mogelijk terugbetalingen te krijgen voor fietskledij, kan een abonnement op het openbaar vervoer voor gezinsleden ook vergoed worden, en worden de parkeerkosten bij haltes van het openbaar vervoer ook terugbetaald. Daarnaast heeft de overheid een mobility budget calculator in elkaar gestoken om de total cost of ownership te berekenen.”
  • Jan Borré, Founder and Chief Mobility Architect bij ViaMobile“Ook de voetgangerspremie is een belangrijke verbetering. Maar toch blijft de regelgeving complex. Er is nog altijd veel vraag naar alternatieve mobiliteitsbudgetten dus het wordt afwachten als de wijzigingen het verhoopt effect zullen hebben. Een alternatief mobiliteitsbudget is democratischer. Het kan voor iedereen toepasbaar zijn, en niet enkel voor degenen die aanspraak maken op een bedrijfswagen. Ook is het future proof door het een onderdeel te maken van het cafetariaplan. Het nadeel van een alternatieve mobiliteitsstrategie is dat het wel nóg complexer is, en het fiscaal iets nadeliger kan zijn.”
  • Roeland Vanrenterghem, Managing Partner bij Vaigo

    “De meeste werkgevers kiezen er inderdaad voor een alternatief mobiliteitsbudget aan te bieden. Dat kan aangepast worden aan de specifieke behoeften van de onderneming en is ook uitbreidbaar naar iedereen. Daartegenover staat dat het legale framework van het mobiliteitsbudget fiscaal best wel interessant is. Ook is het een goede beslissing dat werknemers hun lening kunnen afbetalen met dit budget, maar het nadeel is dat het slechts toepasbaar is voor een selecte groep werknemers.”
  • An Van Waes, Mobility & Benefits Manager bij Luminus (en bovendien laureaat van de link2fleet mobility award 2021)

    “Bij Luminus rust onze mobiliteitsstrategie op drie pijlers. Ten eerste is er het vermijden van verplaatsingen. We stimuleren telewerk en kaderen dit als the next normal. Daarnaast stellen we (IT-)infrastructuur ter beschikking van thuiswerkers zoals een bureau en uiteraard de benodigde software. Een tweede pijler is het vergroenen van onze bedrijfswagenvloot. In 2018 werd de beslissing al genomen om te gaan voor een volledig elektrisch wagenpark tegen 2025. Dan hebben we het over volledig elektrische wagens, en geen plug-in-hybrides. Op dit moment bestaat 42% van het Luminus-wagenpark al uit EV’s, en alle nieuwe bedrijfswagens zullen uitsluitend volledig elektrisch zijn. De derde en laatste pijler is onze focus op alternatieve mobiliteit. Met een reward package stimuleren we werknemers om zich groener te verplaatsen. Zo wordt het openbaar vervoer 100% terugbetaald, net zoals de parking aan het station. Ook is er een pilootproject aan het lopen met de app Skipr, die zal uitgebreid worden. Daarnaast bieden we een fietsvergoeding van €0,24/km aan. Voor de werknemers die in aanmerking komen voor het wettelijke mobiliteitsbudget kan ik zeggen dat dit voorlopig geen al te groot succes is. Zo’n 7% van de rechthebbenden maken er gebruik van, al is er nog interesse te noteren. Om alternatieve mobiliteit te promoten zorgen we uiteraard ook voor de nodige -goed uitgeruste- faciliteiten, stellen we deelwagens ter beschikking en hebben we zelfs enkele poolfietsen aangekocht voor korte professionele verplaatsingen (zoals in de stad). Als laatste aspect concentreren we ons ook op change management. Een verandering in de mentaliteit dus. Dat doen we door o.a. een selfie-wedstrijd te organiseren, een fietsatelier op te richten, een tourtje te maken met de e-step in Brussel, een social media-campagne en acties zoals voor een week de parking van het hoofdkantoor sluiten. Ook is er een Bike to Work-ebike project, en organiseren we test weeks voor elektrische voertuigen.”

 

Hebt u ons webinar gemist of wilt u deze sessie laten bekijken door uw collega’s? Geen enkel probleem! Je kan onze Virtual Motor Show over alternatieve mobiliteit via deze link herbekijken. 

Vond je de materie interessant? Schrijf je dan zeker in voor volgende twee sessies:

  • 27-01 EV, het enige levensvatbare alternatief voor mijn wagenpark?
  • 03-02 Lichte bedrijfsvoertuigen en elektriciteit : onverenigbaar?

Inschrijven kan via deze webpagina.

Dit artikel kunnen we uiteraard niet afsluiten zonder onze partners op hartelijke wijze te bedanken: CIACfleet, KBC Autolease, MHC Mobility en VAB.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News , Mobiliteit
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels