Na een woelig debat dit voorjaar in het Vlaams parlement over de betaalbaarheid van elektrische voertuigen voor particulieren die niet beschikken over een bedrijfswagen, besliste de Vlaamse Regering nu om deze groep te ondersteunen in de transitie naar een elektrische aandrijving. Ook op het autosalon van dit voorjaar was de onbetaalbaarheid van elektrische voertuigen voor een doorsnee gezin een belangrijk thema. Het voorstel van minister van Mobiliteit Lydia Peeters is in het kader van de begrotingsopmaak voor 2024 inmiddels goedgekeurd. De aankooppremie zal worden beperkt tot voertuigen met een maximale prijs van 40.000,00 euro BTW inbegrepen.
Het betreft dus eerder voertuigen uit het lagere of compacte gamma. We denken hierbij aan een Fiat 500e een Renault Twingo Electric en de Dacia Electric. Voor dit laatste voertuig betekent de premie bijna een vermindering van de aankoopkost in 2024 met bijna 25%.
Chinese merken als Aiways en MG bieden nu al kleine SUV’s aan met een prijskaartje tot 40.000 euro BTW inbegrepen. De Volkswagengroep kondigde een toekomstig offensief aan in het lagere segment. Er zullen in de nabije toekomst lijsten beschikbaar zijn van voertuigen die aan de prijsvereisten voldoen en deze zullen regelmatig worden bijgewerkt. Wie een premie ontvangt mag het voertuig niet binnen de 3 jaar herverkopen.
Meer details zullen binnenkort beschikbaar zijn. Als compensatie zal de Vlaamse regering de huidige steun van zonnepanelen van 750,00 euro
per installatie vanaf 1 januari 2024 vervroegd beëindigen. Ten slotte werd de Vlaamse kilometerheffing voor personenwagens opnieuw afgevoerd ondanks de massieve terugkeer van de structurele files op de Vlaamse wegen na de pandemie.
Concreet zal de premie voor nieuwe elektrische voertuigen er als volgt uitzien :
Aankoop in 2024 : 5.000,00 euro
2025 : 4.000,00 euro
2026 : 3.000,00 euro.
Concreet zal de premie voor tweedehands elektrische voertuigen er als volgt uitzien :
Aankoop in 2024 : 3.000,00 euro
2025 : 2.500,00 euro
2026 : 2.000,00 euro.
Het is nu afwachten of het Brussels Gewest en Wallonië ook zullen volgen.
Michel Willems
MOBILITAS