In tegenstelling tot de regeling voor alle lichte vrachtwagens die sinds 1 januari 2022 in Wallonië geldt zijn in Vlaanderen enkel de pick-ups getroffen.
Andere lichte vrachtwagens zoals bestelwagens met enkele en dubbele cabine worden in Vlaanderen niet getroffen. Ook lichte vrachtwagens die worden ingeschreven op naam van een leasingmaatschappij worden niet getroffen. Deze laatste voertuigen zijn immers onderworpen aan de fiscale regels van het Brussels Gewest.
Het Vlaamse decreet bepaalt dat voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen (categorie N1) van het type “pick-up” en “chassis-cabines”, met zowel enkele als dubbele cabine, het gunstig fiscaal statuut niet meer geldt indien deze besteld worden nà 31 december 2022 door particulieren (zonder ondernemingsnummer) die in het Vlaams Gewest gedomicilieerd zijn. Voor tweedehandsvoertuigen geldt deze regeling indien de inschrijving bij de DIV nà 31 december 2022 plaatsvindt.
Voortaan zullen dergelijke voertuigen fiscaal beschouwd worden als personenauto en als dusdanig belast worden. Dit betekent concreet dat de BIV verschuldigd zal zijn samen met de jaarlijkse verkeersbelasting. Beide belastingen zullen sterk verhogen.
Volgende personen zijn niet onderworpen aan het nieuwe Vlaamse ‘pick-up’ decreet :
- zakelijke klanten (inschrijvingen van een lichte vracht en pick-up op basis van een ondernemingsnummer)
- alle lichte vrachtwagens in leasing
- particulieren die vandaag al met een pick-up rijden. Deze behouden de huidige gunstige regeling inzake jaarlijkse verkeersbelasting
Overgangsregime :
Particulieren die dit jaar nog een nieuwe pick-up bestellen met levering in 2023 blijven onder de volgende voorwaarden genieten van het gunstig fiscaal regime :
1° het voertuig dient effectief vóór 1 januari 2023 te zijn besteld door de belastingplichtige;
2° een kopie van de bestelbon wordt aan de bevoegde entiteit van de Vlaamse administratie bezorgd vóór 15 februari 2023, samen met een formulier, afgeleverd door deze entiteit, dat wordt ondertekend door de betrokken belastingplichtige, en dat minstens de volgende gegevens bevat: hetzij het identificatienummer uit het Rijksregister van de natuurlijke personen, hetzij het identificatienummer, vermeld in de Kruispuntbank van de sociale zekerheid, van de persoon op wiens naam het voertuig ingeschreven werd of zal ingeschreven worden bij de DIV. Hierna de link naar het te gebruiken formulier :
Te betalen verkeersbelastingen op een pick-up of chassis cabine | Vlaanderen.be
Met vragen kan men ook telefonisch terecht op het nummer 1700, het informatienummer van de Vlaamse overheid.
Voor de technische keuring zullen de voertuigen onderworpen blijven aan de bestaande regels voor bedrijfsvoertuigen.
Particulieren zullen bij een eerste inschrijving naar de keuring moeten en daarna jaarlijks naar de periodieke keuring.
De hoge CO2-uitstoot van pick-up’s sterk is fiscaal zeer nadelig. Voorbeeld : een Volkswagen Amarok met een 3 liter dieselmotor en een CO2-uitstoot van 266 gr/km betaalde geen BIV en slechts 170,94 euro aan verkeersbelasting. Onder het nieuwe Vlaamse fiscaal regime stijgt de BIV tot 12.594,09 euro en de jaarlijkse verkeersbelasting tot 1.398,22 euro voor een particulier.
Michel Willems
MOBILITAS
Bronnen : Vlaams Parlement, plenaire zitting 14 december 2022 & MOBIA berichtgeving
|