Gepubliceerd op 22 February 2022 om 09h47
Door Nicolas Joannès

Volkswagen ID.4 GTX: een geëlektrificeerde versie van de GTI?

De ID.4 is het eerste model dat het nieuwe Volkswagen GTX-label draagt. Net als het legendarische GTI-acroniem belooft dit nieuwe label voor elektrische modellen sportiviteit en duurzaamheid te combineren.

|||||||||||
||||||||||| © |VOLKSWAGEN ID.4 GTX||||||||||

Na de GTI en GTE introduceert Volkswagen het nieuwe GTX-logo op de ID.4, zijn eerste 100% elektrische SUV. Het GTX-label, dat refereert naar de geschiedenis van de meest succesvolle modellen van Volkswagen, ligt in de lijn van de duurzame strategie van het merk en wil een nieuwe “intelligente sportiviteit” brengen, aldus Volkswagen.

Discretie

Esthetisch gezien ziet de ID.4 GTX af van een extravagante bodykit en onderscheidt hij zich slechts door enkele discrete accenten. Aan de voorkant doet een dagrijlicht met drie honingraatelementen denken aan de Golf GTI, terwijl de LED-achterlichten een mooie specifieke signatuur hebben. De bumpers zijn enigszins vernieuwd en GTX-logo’s maken natuurlijk hun opwachting, maar dat is zowat alles wat de ID.4 GTX onderscheidt van elke andere versie. Visueel althans.

 

Bijna 300 paarden

Want technisch gezien kan de ID.4 met het nieuwe embleem naar een hogere klasse door de toevoeging van een tweede motor op de vooras. Dit betekent dat de ID.4 nu voor het eerst is uitgerust met een vierwielaandrijvingssysteem en dat zijn vermogen is toegenomen tot maximaal 299 pk, terwijl de krachtigste versie tot nu toe bijna 100 pk minder leverde. Met deze wijzigingen wordt de actieradius vergroot tot 480 km volgens de WLTP-cyclus, terwijl opladen nog steeds mogelijk is met 11 kW wisselstroom of 125 kW bij snellaadstations. In de praktijk bleek dat het gemiddelde bereik ongeveer 350 km bedroeg.

Veelzijdigheid

Aan boord onderscheiden alleen een paar GTX-logo’s, rode stiksels of blauwe lederen inzetstukken deze specifieke versie. Voor de rest behoudt de cabine zijn ruimte en zijn groot centraal scherm, maar ook zijn kleine ergonomische tekortkomingen. Het is meer in het rijden dat deze GTX zich onderscheidt met zijn twee motoren waarmee hij in slechts 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u kan rijden. Zo kan de auto op snelheid komen zonder het minste verlies van tractie dankzij de vierwielaandrijving. Dankzij de vierwielaandrijving kan de GTX ook een aanhangwagen van maximaal 1.200 kg trekken. Het weggedrag is minder scherp dan bij de versies met achterwielaandrijving door het extra gewicht van deze versie, maar het blijft comfortabel.

Vlootrapport

Meer dan een sportieve versie, moet deze ID.4 GTX beschouwd worden als een veelzijdigere variant dankzij zijn vierwielaandrijving. Sneller dan de andere versies, maar ook iets minder autonoom… en duurder natuurlijk.

Volkswagen ID.4 GTX prijs: €52.955

Prijs van de geteste versie: € 66.847,55

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels