Gepubliceerd op 2 August 2024 om 17h14
Door Kevin Kersemans

Volkswagen Transporter en Caravelle T7: TDI, PHEV of EV

Volkswagen heeft de nieuwe generatie van de Transporter en de Caravelle voorgesteld. Die krijgen net als de jongste Multivan het achtervoegsel ‘T7’, maar technisch hebben ze daar niets meer mee te maken. De nieuwe bestelbusjes zijn namelijk stiekem een vermomde Ford Transit dan wel Tourneo Connect.

Ooit was de Multivan de personenwagenversie van de Transporter/Caravelle, maar die tijd is voorbij. De jongste Multivan staat immers op het MQB-platform van de Volkswagen-groep om enigszins de lacune op te vullen die de Sharan heeft achtergelaten, terwijl de Transporter en Caravelle T7 afgeleid zijn van de Ford Transit en Tourneo Custom. Toch gaat Volkswagen er prat op dat zijn nieuwe bestelbus “meer ruimte, meer laadvermogen, meer sleepvermogen, meer efficiëntie en nog meer perfectie” biedt.

Zo is de Transporter T7 in zijn standaardlengte van 5,05 meter al 14,6 cm langer dan wijlen de T6.1, heeft hij een 9,7 cm langere wielbasis (nu 3,10 meter) en is hij ook 12,8 cm breder (2,03 meter). Achterin biedt de nieuwe Transporter tot 5,8 kubieke meter aan stouwruimte, voor de versie met verlengde wielbasis, die nog 40 cm langer is, wordt dat tot 9,0 kubieke meter. De Transporter T7 is te krijgen als gesloten bestelwagen met enkele of dubbele cabine, als chassis-cabine of als Kombi, voor het vervoer van personen.

Moet er nog meer volk mee, dan is er opnieuw de Caravelle, die ontwikkeld werd voor commercieel personenvervoer (shuttle- en taxidiensten) en die toe 9 inzittenden kan vervoeren. Hij zal kunnen worden besteld in standaardlivrei, in de beter uitgeruste versie Life of in de topversie Style. Ten slotte is er nog de PanAmericana, die recht heeft op stoere designkenmerken en specifieke uitrustingsdetails. Net als de Transporter bestaat de Caravelle met een standaard of een verlengde wielbasis.

VW-snuit

Samen met enkele foto’s van gecamoufleerde testexemplaren gaf Volkswagen in april al heel wat info over de nieuwe Transporter, maar nu kunnen we zowel de Transporter als de Caravelle in volle glorie zien. En het moet gezegd dat ze bij VW toch wat moeite hebben gedaan om de Ford-basis te verhullen. Of toch vooral vooraan, met een snuit die aanleunt bij die van de Multivan. Achteraan hebben beide busjes iets meer moeite om hun Ford-origine weg te steken. Hetzelfde geldt trouwens grosso modo voor het dashboard.

Ook het motorgamma kennen we uit de catalogus van het merk met het blauwe ovaal. Wat de diesels betreft, kan er gekozen worden uit drie vermogensversies, met 110, 150 en 170 pk. En ook hier is er een plug-inhybrideversie, die een benzinemotor van 2,5 liter koppelt aan een elektromotor, goed voor een gecumuleerd vermogen van 232 pk (ter vergelijking: de PHEV-variant van de Multivan gebruikt de 1.5 TSi van VW en heeft een systeemvermogen van 245 pk).

Later volgen verschillende volledig elektrische versies, met een batterij van 64 kWh en vermogens van 136, 218 of 286 pk. Nog later komt er nog een versie met minder vermogen en een kleinere batterij, bedoeld voor emissievrije leveringen in de stad. De TDI’s en de eHybrid hebben voorwielaandrijving, bij de elektrische versies worden de achterwielen aangedreven. De krachtigste diesels kunnen als optie worden besteld met vierwielaandrijving, een elektrische variant met een motor op de voor- én de achteras zou ook nog op de planning staan.

De nieuwe Volkswagen Transporter en Caravelle zullen binnenkort al kunnen worden besteld, maar de Belgische prijzen zijn nog niet bekend.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Voertuigen

Gelijkaardige artikels