Ooit was de Multivan de personenwagenversie van de Transporter/Caravelle, maar die tijd is voorbij. De jongste Multivan staat immers op het MQB-platform van de Volkswagen-groep om enigszins de lacune op te vullen die de Sharan heeft achtergelaten, terwijl de Transporter en Caravelle T7 afgeleid zijn van de Ford Transit en Tourneo Custom. Toch gaat Volkswagen er prat op dat zijn nieuwe bestelbus “meer ruimte, meer laadvermogen, meer sleepvermogen, meer efficiëntie en nog meer perfectie” biedt.
Zo is de Transporter T7 in zijn standaardlengte van 5,05 meter al 14,6 cm langer dan wijlen de T6.1, heeft hij een 9,7 cm langere wielbasis (nu 3,10 meter) en is hij ook 12,8 cm breder (2,03 meter). Achterin biedt de nieuwe Transporter tot 5,8 kubieke meter aan stouwruimte, voor de versie met verlengde wielbasis, die nog 40 cm langer is, wordt dat tot 9,0 kubieke meter. De Transporter T7 is te krijgen als gesloten bestelwagen met enkele of dubbele cabine, als chassis-cabine of als Kombi, voor het vervoer van personen.
Moet er nog meer volk mee, dan is er opnieuw de Caravelle, die ontwikkeld werd voor commercieel personenvervoer (shuttle- en taxidiensten) en die toe 9 inzittenden kan vervoeren. Hij zal kunnen worden besteld in standaardlivrei, in de beter uitgeruste versie Life of in de topversie Style. Ten slotte is er nog de PanAmericana, die recht heeft op stoere designkenmerken en specifieke uitrustingsdetails. Net als de Transporter bestaat de Caravelle met een standaard of een verlengde wielbasis.