Gepubliceerd op 3 March 2021 om 15h39
Door Marc Demoulin

Volvo breekt met de codes

De leiding van de Zweedse autobouwer kondigde gisteren enkel gewichtig nieuws aan. We verwachtten ons enkel aan een ‘banale’ onthulling van de nieuwe SUV C40 Recharge, maar de CEO van Volvo sloeg hard toe door tegen 2030 een puur elektrisch gamma aan te kondigen en een veralgemening van verkoop via het internet. Op die manier liet hij twijfel ontstaan over de toekomstige rol van concessiehouders.

|||||||||
||||||||| © Volvo C40 Recharge|Volvo C40 Recharge|All pure electric Volvo models to be available online only|Pre-production of the new Volvo XC40 in the manufacturing plant in Ghent|Volvo C40 Recharge|Volvo C40 Recharge|Volvo C40 Recharge|All pure electric Volvo models to be available online only|All pure electric Volvo models to be available online only|Volvo C40 Recharge Studio

100% elektrisch tegen 2030

Volvo stelde gisteren de nieuwe C40 Recharge voor tijdens een internationale videoconferentie. Het is een SUV met een strakke lijn geworden en het eerste model van de Scandinaviërs dat enkel in een puur elektrische versie wordt aangeboden. Tegen 2025 verwacht het merk dat elektrische voertuigen zullen instaan voor 50 procent van zijn wereldwijde verkoopcijfers.

Maar waarmee Volvo-baas Hakan Samuelsson echt voor opschudding zorgde, is door zijn klare en duidelijke melding dat het merk tegen 2030 enkel nog elektrische modellen gaat verkopen. Gedaan dus met modellen die zijn uitgerust met alleen een verbrandingsmotor, maar ook met hybrides. Die vormen dus enkel een transitie die bestuurders moeten begeleiden naar het puur elektrische rijden. “Om te kunnen blijven gedijen, hebben we een winstgevende groei nodig. In plaats van te investeren in een activiteit die aan snelheid aan het verliezen is, zetten we daarom in op de toekomst, namelijk elektrische aandrijving en online verkoop. Leider worden in het sterk groeiende segment van de premium elektrische modellen is vandaag waar al onze inspanningen naartoe gaan”, verklaarde de grote baas.

Volvo trok gisteren de nodige aandacht met de aankondiging dat het vanaf 2030 ophoudt met verbrandingsmotoren te bouwen.

 

Sterker inzetten op online verkoop

Parallel met deze transitie naar een puur elektrisch aanbod en in het kader van zijn nieuwe commerciële strategie investeert Volvo Cars ook massaal in zijn kanalen voor online verkoop. De constructeur zal de begrijpelijkheid van zijn productgamma verbeteren dankzij vaste en transparante prijsbarema’s. De online aankoop van een elektrische Volvo gaat gepaard met een comfortpakket – onder verantwoordelijkheid van Care by Volvo – dat bestaat uit elementen als het onderhoud, de garantie, bijstand onderweg, maar ook de verzekering wanneer dat mogelijk is en oplaadmogelijkheden voor thuis. De invoering van vaste en transparante prijsmodellen illustreert de praktische kant en de vereenvoudiging van het aanbod. Door dit systeem verdwijnt de nood om te onderhandelen, vergroot de transparantie en versterkt het vertrouwen.

Betekent dit dat de concessiehouders zich zorgen moeten maken? Neen zegt men in de hoogste lagen van het management, want zelfs als de verkoop van wagens nog meer online zal gebeuren, blijven concessiehouders de rol van expert waarnemen, met advies op maat in functie van de specifieke mobiliteitsnoden van klanten.

Elektrische Volvo’s worden voortaan online verkocht.

 

Lof voor de C40 Recharge

Om terug te keren naar de C40 Recharge (het aanknopingspunt van de persconferentie van gisteren): ook die brengt iets nieuw in de zin dat er geen enkel detail in leder te vinden is.

De C40 Recharge is uitzonderlijk geconnecteerd en zal doorheen de tijd softwareupdates krijgen, waardoor hij blijft evolueren zelfs nadat hij de fabriek heeft verlaten.

De aandrijving bestaat uit twee elektromotoren – een op de vooras en een op de achteras – die worden gevoed door een batterij van 78 kWh, die tot 80 procent kan worden opgeladen in een veertigtal minuten. Het verwachte rijbereik ligt op 420 kilometer en zou doorheen de tijd ook moeten verbeteren dankzij toekomstige softwareupdates.

We sluiten af met een speciale vermelding, want de fabriek van Gent werd gekozen om vanaf de herfst de productie te verwelkomen van de C40 Recharge.

Voor de productie van de C40 Recharge vanaf de herfst is de fabriek van Gent gekozen.

 

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels