Vele Volvo-fleetklanten voelden zich door het merk in de steek gelaten doen de toegankelijke en dus populaire V40 in 2019 uit het aanbod werd geschrapt. Een noodzakelijke strategische keuze: er moest immers productiecapaciteit worden vrijgemaakt voor de XC40 in de fabriek van Gent. Deze middelgrote cross-over overtrof de stoutste verkoopverwachtingen. Met de nieuwe EX30, die enkel als elektrisch model bestaat, hoopt men dit succes over te doen.
“De ontwikkelingsdoelstelling van de EX30, die een maat kleiner is dan de XC40, was om een elektrische cross-over aan te bieden voor de prijs van een gelijkaardig benzinemodel”, zegt Francesco Speciale, die we ontmoeten tijdens de onthulling van het model in het Gentse Wintercircus. “Er is een duidelijke vraag naar dit soort auto’s en met de EX30 willen we elektrisch rijden toegankelijker maken. We mikken daarbij op bestaande Volvo-klanten, maar zeker ook op nieuwe.”
Duurzaam, maar ook prestatiegericht
“De EX30 is trouwens de meest duurzame Volvo ooit gebouwd”, voegt Joakim Hermansson toe. “Over een levenscyclus van 200.000 kilometer stoot hij minder dan 30 ton CO2 uit van productie tot en met ontmanteling. Hij is overigens een auto die wereldwijd wordt aangeboden. Hoewel hij op een platform rust dat gedeeld wordt met andere merken van de groep, hebben we er toch een typische Volvo van gemaakt, van design over rijgedrag tot en met veiligheid.”
Wat dat laatste aspect betreft, zullen sommige fleetmanagers zich misschien vragen stellen bij de haast misselijkmakende acceleraties – zelfs de instapversie heeft met zijn 272 pk aan amper 5,7 seconden genoeg om van nul naar honderd te spurten. “Dat is het prestatiepotentieel dat het platform ons nu eenmaal biedt. Het hoort ook bij een elektrische premiumauto. Maar ik kan je verzekeren dat de EX30 net zo veilig rijdt als andere Volvo’s, mede dankzij de uitgebreide geavanceerde rijhulpsystemen”, zegt Hermansson.
Laagste TCO in zijn klasse
De Volvo EX30 is in vergelijking met zijn concurrenten – voor zover die er zijn, want op premiumniveau speelt enkel de DS 3 mee – best scherp geprijsd, zeker als je rekening houdt met de standaarduitrusting. “We hebben alles in het werk gesteld om hem toegankelijk te maken voor een breed publiek. De TCO-berekeningen en restwaardeprognoses uitgevoerd door gerenommeerde partners tonen best-in-class resultaten”, verduidelijkt Speciale.
Specifiek voor België kunnen EX30-kopers bovendien rekenen op vijf jaar of 150.000 kilometer gratis onderhoud en vervanging van slijtageonderdelen. Een dealerbezoek is om de twee jaar of 30.000 kilometer vereist. Dat zou het leasebudget gunstig moeten beïnvloeden. “We hebben het gamma ook eenvoudig gehouden om de configuratie te vergemakkelijken voor de klant. Er zijn drie motorversies en drie afwerkingsniveaus.”
Multikanaalaanpak
Terwijl zustermerk Polestar 100 procent in onlineverkoop gelooft, blijft men bij Volvo op diverse kanalen inzetten. “Het contact met de dealer blijft voor vele Volvo-klanten belangrijk. In de showroom worden ze meteen ondergedompeld in de Volvo-sfeer. Voorlopig verkopen we de EX30 niet online in België, maar het valt niet te ontkennen dat direct customer-verkoop stilaan aan belang wint. Uiteraard zorgen we ervoor dat ook de online customer experience typisch Volvo is.”
De Volvo EX30 is verkrijgbaar vanaf € 38.990 inclusief btw. De eerste leveringen zijn voorzien voor begin 2024.