Gepubliceerd op 10 September 2024 om 11h00
Door Jeroen Evens

Volvo past zijn elektrische ambities aan: Impact op de fleetsector

Volvo, dat eerder had aangekondigd tegen 2030 enkel nog elektrische voertuigen te willen produceren, heeft zijn doelstellingen bijgesteld. Waar het aanvankelijk een volledige elektrificatie voor ogen had, zal het nu ook na 2030 nog verbrandingsmotoren aanbieden, voornamelijk in de vorm van hybride modellen. Voor fleetmanagers en mobiliteitsmanagers betekent dit een verschuiving in de beschikbaarheid van duurzame opties, maar ook in de strategische planning voor de elektrificatie van wagenparken.

Waarom tempert Volvo zijn ambities?

Een belangrijke reden voor de bijgestelde plannen is de minder snelle groei van de vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) dan verwacht. Volgens Volvo-CEO Jim Rowan is de markt nog niet klaar voor een volledige transitie naar elektrische auto’s. De hoge kosten van EV’s, de beperkte laadinfrastructuur in veel Europese landen en het wegvallen van subsidies, zoals in Duitsland, hebben een rem gezet op de groei van de EV-markt. Deze factoren zorgen ervoor dat Volvo nu mikt op een mix van elektrische en plug-in hybride voertuigen.

Wat betekent dit voor fleetmanagers?

Voor fleetmanagers betekent deze aanpassing dat er op de middellange termijn nog steeds verschillende opties zullen blijven voor voertuigen met traditionele verbrandingsmotoren, zij het in hybride vorm. Dit biedt bedrijven de mogelijkheid om hun overstap naar volledige elektrificatie geleidelijker door te voeren. Aan de andere kant is het belangrijk dat fleetmanagers rekening houden met de toenemende regelgeving rond emissievrije voertuigen, zeker met de Europese doelstellingen om tegen 2035 geen CO2-uitstoot meer toe te staan voor nieuwe voertuigen.

 

Wat kunnen we verwachten?

Hoewel Volvo zijn plannen heeft bijgesteld, blijft de nadruk op elektrificatie onverminderd aanwezig. Het merk verwacht dat tegen 2030 zo’n 90% van zijn verkochte voertuigen elektrisch of plug-in hybride zal zijn. Voor bedrijven die zich al oriënteren op een volledig elektrisch wagenpark, biedt Volvo nog steeds voldoende keuze, met modellen zoals de EX30, EX40, EC40 en EX90. Het is echter duidelijk dat de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark meer tijd zal vergen dan eerder gedacht​.

De aanpassing van Volvo’s strategie weerspiegelt bredere trends in de automotive industrie, waar verschillende fabrikanten hun elektrische ambities temperen omwille van marktomstandigheden. Voor fleetmanagers blijft het belangrijk om flexibel te blijven en de technologische ontwikkelingen op de voet te volgen om zo de beste keuzes te maken voor hun wagenpark. Volvo’s aanbod van hybride en elektrische voertuigen biedt daarbij nog steeds diverse mogelijkheden voor een duurzame mobiliteitsstrategie.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels