Deze zal plaatsvinden op twee niveaus :
- De invoering van verkeersbelasting en BIV voor nieuw ingeschreven zero-emissie voertuigen.
Wat dit in detail zal betekenen en hoeveel de aanpassingen in euro’s zullen kosten moet nog worden uitgewerkt. Het regeerakkoord spreekt over een “herziening” van de huidige vrijstellingen.
Mogelijks wordt het een stappenplan in de tijd. De aanpassing betreft dus enkel nieuwe inschrijvingen van zero-emissievoertuigen in het Vlaamse Gewest.
Voor leasingvoertuigen wenst men de intergewestelijke fiscale onderhandelingen te herstarten maar voorlopig blijven de zogenoemde federale tarieven van toepassing voor leasingvoertuigen die georiënteerd zijn op de tarieven van het Brussels Gewest.
- Stopzetting van de aankooppremie voor elektrische voertuigen
De aankooppremie van maximaal 5000,00 euro voor elektrische voertuigen zal zo snel als juridisch mogelijk worden stopgezet. Eerder was reeds aangekondigd om de premies in elk geval na 31 december 2024 niet meer te verlengen. Alle lopende geldige aanvragen worden wel uitbetaald.
- Geen kilometerheffing voor personenwagens
Het Vlaamse regeerakkoord maakt geen melding van een kilometerheffing voor personenwagens.
Noteer dat het Brussels Gewest wel overweegt om een kilometerheffing in te voeren.