Gepubliceerd op 30 September 2024 om 07h59
Door Michel Willems - Mobilitas

Wat betekent het Vlaamse regeerakkoord voor uw vloot ?

Zaterdagmorgend 28 september bereikte de Vlaamse formateur een regeringsakkoord. Wij analyseren de belangrijkste gevolgen voor de vloten en de elektrische voertuigen.

De fiscale ondersteuning van elektrische voertuigen worden afgebouwd

Deze zal plaatsvinden op twee niveaus  :

  • De invoering van verkeersbelasting en BIV voor nieuw ingeschreven zero-emissie voertuigen.

Wat dit in detail zal betekenen en hoeveel de aanpassingen in euro’s zullen kosten moet nog worden uitgewerkt. Het regeerakkoord spreekt over een “herziening” van de huidige vrijstellingen.

Mogelijks wordt het een stappenplan in de tijd. De aanpassing betreft dus enkel nieuwe inschrijvingen van zero-emissievoertuigen in het Vlaamse Gewest.

Voor leasingvoertuigen wenst men de intergewestelijke fiscale onderhandelingen te herstarten maar voorlopig blijven de zogenoemde federale tarieven van toepassing voor leasingvoertuigen die georiënteerd zijn op de tarieven van het Brussels Gewest.

 

  • Stopzetting van de aankooppremie voor elektrische voertuigen

De aankooppremie van maximaal 5000,00 euro voor elektrische voertuigen zal zo snel als juridisch mogelijk worden stopgezet. Eerder was reeds aangekondigd om de premies in elk geval na 31 december 2024 niet meer te verlengen. Alle lopende geldige aanvragen worden wel uitbetaald.

  • Geen kilometerheffing voor personenwagens

Het Vlaamse regeerakkoord maakt geen melding van een kilometerheffing voor personenwagens.

Noteer dat het Brussels Gewest wel overweegt om een kilometerheffing in te voeren.

Bevriezing lage emissiezones

Er is de voorbije maanden veel politiek tumult ontstaan met betrekking tot de verdere verstrenging van de lage emissiezones, met name voor diesels met EURO5 norm. In April besliste het Waalse Gewest om de voorziene invoering van lage emissiezones vanaf 2025 te annuleren. Bij de vorming van de nieuwe Brusselse regering blijkt dat minstens 3 Franstalige partijen de aangekondigde verstrenging o.a. voor EURO 5 diesel willen uitstellen met 2 jaar tot 1 januari 2027. Ook in Vlaanderen werden reeds aanpassingen aangekondigd.

De ontslagnemende Vlaamse regering had midden vorig jaar beslist om de verstrenging,  waaronder deze voor Euro 5 diesel en Euro 2 Benzine, aardgas en LPG met een jaar te verlengen en dus pas vanaf 1 januari 2026 te laten ingaan.

In het regeerakkoord is er nu sprake om deze geplande verstrenging niet door te voeren en de huidige regeling te bevriezen.

Verbod op verbrandingsmotoren

Het verbod op de verkoop en inschrijving van verbrandingsmotoren vanaf 2029 in het Vlaamse Gewest wordt uitgesteld tot 2035. Dit is in lijn met de huidige Europese Wetgeving.

Verdere uitbouw van fietsinfrastructuur en fietsostrades

Om van Vlaanderen dé fietsregio te maken voorziet de Vlaamse Regering een Masterplan Fiets met heldere doelstellingen en prioriteiten en concrete acties voor de komende 10 jaar. Er wordt een groeipad voorzien voor investeringen in fietsinfrastructuur met als doelstelling om tegen 2040, 30% van al onze verplaatsingen per fiets uit te voeren. Fietspaden en fietssnelwegen wenst men zo maximaal mogelijk conform te maken aan de normen uit het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels