Gepubliceerd op 1 August 2024 om 10h54
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Wat is een white label in de langetermijnverhuur?

Dit artikel zou iedereen kunnen interesseren, want… witte merken zijn overal! Maar aangezien dit link2fleet.be is, gaat het hier over white labels in de context van verhuur op lange termijn.

Jaygeorge ; Pixabay
Jaygeorge ; Pixabay © Jaygeorge ; Pixabay

In de fleetwereld kun je weleens het concept “white label” tegenkomen. Een voorbeeld? In juli 2024 kondigden Ayvens en BYD het volgende aan: “Ayvens zal ook white labelled full-service leasediensten aanbieden aan KMO’s en particuliere klanten via het BYD-dealernetwerk.” Lees verder om dat beter te begrijpen.

Wat is een wit merk (white label)?

Verkopen als wit merk komt van het Engelse “white label”. Concreet houdt het verkopen van een product of dienst onder een white label in dat een bedrijf het product of de dienst van een ander bedrijf verkoopt en de naam verandert. Het is een vaak toegepast recept, met name in de sector van de voedingsmiddelen, die van de cosmetica en die van motorolie en smeermiddelen. In die sectoren verkopen bedrijven producten die ze hebben ontworpen, aan andere bedrijven, die er vervolgens hun eigen etiketten en namen op aanbrengen.

De oorsprong van het concept van “wit merk” ligt dus in de witte etiketten die nog niet het merk of logo van een bedrijf dragen.

Wit merk in het kader van langetermijnverhuur

Een white label in langetermijnverhuur verwijst dan ook naar een dienst die wordt aangeboden door een verhuurmaatschappij en die vervolgens op de markt wordt gebracht onder de merknaam van een ander bedrijf. Als we het voorbeeld van Ayvens en BYD hierboven nemen, worden de langetermijnverhuurproducten van Ayvens door BYD verkocht in een BYD-concessie, onder de merknaam die in een contract is vastgelegd.

Hoe werkt een wit merk in langetermijnverhuur?

White labelling in de sector van de langetermijnverhuur is dus gebaseerd op samenwerking tussen twee bedrijven: de aanbieder van langetermijnverhuurdiensten in hun geheel (beheer van de vloot, contracten, opvolging, met het bijbehorende platform en technologieën) en het partnerbedrijf, dat de dienst onder zijn eigen merknaam op de markt brengt en de klantrelaties en commerciële aspecten beheert.

De voordelen van een white label in langetermijnverhuur

Voor de partners:

  • Vermindering van de kosten: deze samenwerking stelt de twee partners in staat om een langetermijnverhuuroplossing aan te bieden zonder te moeten investeren in de benodigde infrastructuur of in voertuigen.
  • Tijdswinst: de partner kan zich concentreren op de marketing en de verkoop, en het operationele beheer overlaten aan de langetermijnverhuurder.
  • Flexibiliteit en diversificatie van de diensten: mogelijkheid om een breed gamma voertuigen en diensten aan te bieden zonder logistieke beperkingen.
  • Versterking van de naambekendheid: de diversificatie van het aanbod maakt het mogelijk meer klanten te bereiken en dus de naambekendheid van een bedrijf te vergroten. White labeling biedt ook de kans om de naam van een bedrijf te associëren met kwaliteitsdiensten. Dat verbetert het imago van het merk bij consumenten en in de sector in het algemeen, en versterkt tegelijk de positie op de markt.

Voor de consumenten:

  • Diversiteit van het aanbod: toegang tot een verscheidenheid aan voertuigen en diensten die zijn afgestemd op hun specifieke behoeften.
  • Gepersonaliseerde en kwaliteitsvolle service: partnerbedrijven kunnen een hoogwaardige service op maat bieden, waardoor de klanttevredenheid toeneemt.
  • Expertise en constante innovatie: aanbieders van langetermijnverhuur investeren regelmatig in nieuwe technologieën en oplossingen, waarvan de eindklanten indirect profiteren. Als elke partner zijn sector “beheert” waarin hij uitblinkt, zal de eindklant daar ook van profiteren.

 

Aandachtspunten voor een white label in langetermijnverhuur

  • Kwaliteit van de service: de kwaliteit van de service hangt af van elke partner. Een verkeerde keuze kan de reputatie van het partnerbedrijf schaden.
  • Coördinatie en communicatie: een goede verstandhouding en vlotte communicatie tussen de leverancier en de partner zijn essentieel voor een kwaliteitsvolle dienstverlening.
  • Beheer van geschillen: in geval van problemen kan de gedeelde verantwoordelijkheid de oplossing van geschillen bemoeilijken.
Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels