Gepubliceerd op 17 December 2024 om 11h39
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Wat zijn de vooruitzichten voor de automarkt in 2025?

Onzekerheden, fabriekssluitingen, een somber economisch klimaat, problematische restwaardes voor elektrische voertuigen… Hoe kunnen we 2024 samenvatten en wat zijn de vooruitzichten voor het komende jaar?

De Europese automarkt heeft het zwaar. Getuige onder andere de aankondigingen van de Volkswagen-groep, met de sluiting van de Audi-fabriek in Vorst. De sector, die ooit een symbool van naoorlogse welvaart en innovatie was, bevindt zich nu in een staat van stagnatie, of zelfs achteruitgang. In 2024 liet de Belgische automarkt namelijk een inkrimping optekenen, met 9 opeenvolgende maanden van achteruitgang in vergelijking met 2023. Hoe valt dat te verklaren? Door een complex samenspel van factoren.

Verouderend wagenpark

In Europa, met uitzondering van een paar landen (onder andere Noorwegen en Denemarken), zijn consumenten merkbaar huiverig voor elektrische voertuigen. Hoge aankoopprijzen (maar er is hoop – daar komen we hieronder op terug) en een nog steeds ontoereikende oplaadinfrastructuur staan bovenaan de lijst van bezorgdheden. Bovendien kunnen veel gebruikersprofielen gewoonweg niet met een gerust hart met een EV rijden. Denk bijvoorbeeld aan mensen die in een appartement of een gemeenschappelijk gebouw wonen en thuis niet kunnen opladen. Deze terughoudendheid komt op een moment dat de prijzen van nieuwe auto’s de afgelopen 5 jaar met meer dan 30% zijn gestegen, wat veel meer is dan de bescheiden groei van het beschikbare inkomen van huishoudens. Als gevolg hiervan kiezen mensen ervoor om hun auto langer te gebruiken in plaats van te investeren in een nieuwe. Deze trend wordt weerspiegeld in de stijging van de gemiddelde leeftijd van voertuigen op het Oude Continent. En wat zijn de gevolgen voor onze sector? Daar komen we zo op, door te kijken naar de restwaardes van elektrische auto’s

Van 9 jaar in 2011 is de gemiddelde leeftijd van het Europese wagenpark gestegen naar meer dan 12 jaar in 2022.
Van 9 jaar in 2011 is de gemiddelde leeftijd van het Europese wagenpark gestegen naar meer dan 12 jaar in 2022.

Naar een verlenging van de leasetermijnen?

De moeilijkheden die gepaard gaan met de overstap naar elektrische auto’s, verklaren waarom er geen vraag is op de tweedehandsmarkt. Over het algemeen willen particuliere klanten er niet van weten. Nochtans neemt het aanbod toe. En het resultaat? EV’s zijn niet veel waard op de tweedehandsmarkt. Ook landen zoals Polen, Roemenië en Portugal, of het Afrikaanse continent, die tuk zijn op onze gebruikte benzine- en dieselvoertuigen, willen geen elektrische auto’s, wat niet helpt om hun restwaarde te verhogen. Vandaar dat Johan Portier, voorzitter van Renta en CEO van Ayvens (LeasePlan|ALD Automotive) in november vorig jaar alarm sloeg:

“Op de tweedehandsmarkt zijn EV’s geen succes. Het risico bestaat dus dat leasecontracten voor nieuwe auto’s verlengd moeten worden tot 10 jaar, wat nadelig zou zijn voor de inschrijvingen op de markt voor nieuwe elektrische voertuigen. Want laten we niet vergeten dat bedrijfswagens helpen om het Belgische wagenpark groener te maken! Daarom roep ik de toekomstige federale regering op om steunmaatregelen gericht op particulieren in te voeren voor de aankoop van een EV, wat niet de verantwoordelijkheid is van Renta. We vragen ook om stabiele regels en geen gejojo.”

Zonder premies voor particulieren stort de verkoop van EV inderdaad in. We hebben dit gezien in Duitsland met de afschaffing van aankoopstimuli. In Frankrijk is het huidige signaal van de regering ook niet bemoedigend: ze kondigde onlangs aan dat de ecologische bonus voor personenwagens aanzienlijk zou worden verminderd, terwijl die voor lichte bedrijfsvoertuigen volledig zou worden afgeschaft. Deze beleidswijzigingen nemen een cruciaal ondersteuningsmechanisme voor elektrische voertuigen weg en maken de groeiende uitdagingen voor de sector alleen maar groter.

Maar laten we terugkomen op de zeer lage restwaardes van elektrische voertuigen, die leasemaatschappijen en onze markt hard raken. Deze waarden zijn belachelijk. En nochtans bepalen ze de leaseprijzen! Ofwel zullen die stijgen, ofwel zal de sector leasecontracten voor 6, 8 of zelfs 10 jaar moeten aanvaarden, zoals de voorzitter van Renta uitlegde. Zou dat een oplossing kunnen zijn in een wereld waar de middelen verre van oneindig zijn? Redelijkerwijs misschien wel, maar als dat zo is, zal de markt oordelen (of geen keuze hebben)…

Positief momentum?

Maar laten we eindigen met een hoopvolle noot. Er komen eindelijk betaalbare elektrische auto’s op de markt, en dat zou de zakenn weleens kunnen veranderen. Denk onder andere aan de Dacia Spring, de Citroën ë-C3, de Renault R5 en de Skoda Elroq, waarbij die laatste nauwelijks meer kost dan zijn tegenhanger op benzine, de Skoda Karoq. Deze modellen zouden een zeker succes moeten oogsten op de fleetmarkt en zouden nadien weleens kopers kunnen vinden op de tweedehandsmarkt, wat de sector een positieve impuls zou geven. Tenminste, op voorwaarde dat de Belgische en Europese politici zichzelf de middelen geven om hun ambities waar te maken, met logische beslissingen die hun eigen industrie niet de das omdoen en die vooral haalbaar zijn…

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels