- Bewaak het rijgedrag van de bestuurder
Slordig rijgedrag kan leiden tot overmatig brandstofverbruik. Te hard rijden, onnodig stationair draaien en onaangepast schakelen leiden bijvoorbeeld tot brandstofverspilling. Het monitoren van het rijgedrag van chauffeurs is dan ook essentieel om de brandstofuitgaven en de kosten van een wagenpark te verminderen. Daarnaast verkleinen een sterke veiligheidscultuur en -programma de kans op ongevallen. Deze kunnen het verlies of de stilstand van voertuigen tot gevolg hebben. Veiligheid brengt ook lagere verzekeringspremies met zich mee, wat bijdraagt aan kostenbesparingen.
- Optimaliseer de routeplanning
Meer kilometers betekent hogere brandstofkosten. Onvoorziene werkzaamheden, drukte op de weg en weersomstandigheden leiden tot stationair draaien of onverwachte omwegen, wat allemaal een impact heeft op het brandstofverbruik. Daarom is het belangrijk zo veel mogelijk op de rijomstandigheden te anticiperen en je routeplanning hierop af te stemmen.
- Controleer de bandenconditie
Alles begint bij het kiezen van de geschikte banden, maar ook een regelmatige controle van de banden is onontbeerlijk. Toch heeft ongeveer 20% van de commerciële voertuigen op de weg een te lage bandenspanning. Dat terwijl langzame lekkages en een onjuiste bandenspanning leiden tot een toename van het brandstofverbruik met 2,5%. Door regelmatig de conditie van de banden te controleren en de banden in optimale conditie te houden, worden onverwachte reparaties en stilstand van het voertuig vermeden.
- Plan onderhoud in
Goed onderhouden voertuigen gaan langer mee en rijden beter. Wanneer ze in topconditie worden gehouden door regelmatig onderhoud, gebruiken voertuigen hun brandstof namelijk veel efficiënter en kunnen defecten of hogere reparatiekosten vermeden worden. Onderhoud kan de klantenservice ook bevorderen door tijdige leveringen te garanderen en stilstand door incidenten, ongeplande reparaties en boetes door verbroken SLA’s (Service Level Agreements) te vermijden. Ongelukken bij verzorgde voertuigen maakt het bedrijf in kwestie ook vaak niet rechtstreeks aansprakelijk voor de materiële schade of verlies van mensenlevens.
Digitale hulpmiddelen
Om elk van bovenstaande tips te kunnen toepassen zijn digitale hulpmiddelen eigenlijk onontbeerlijk. Met een fleetmanagementsysteem, bijvoorbeeld, kunnen wagenparkbeheerders patronen in het rijgedrag van chauffeurs beoordelen en bruikbare feedback geven. Vaak voorzien die hulpmiddelen ook in realtime-inzichten over snelheid, uitrollen en andere rijgewoonten die van invloed zijn op het brandstofverbruik. Via waarschuwingen kunnen bestuurders ook onmiddellijk inefficiënt of onveilig gedrag corrigeren.
Daarnaast ondersteunen live verkeers- en weergegevens chauffeurs. Zij kunnen hiermee files of onveilige rijomstandigheden omzeilen en de doelen voor bezorgtijden behalen. Het is zelfs mogelijk om vast te stellen of trucks voldoen aan de hoogte- en gewichtsbeperkingen voor bepaalde wegen en zo de kostbare gevolgen van veiligheidsincidenten, vertragingen en omwegen te voorkomen. Met een geoptimaliseerde routeplanning kunnen beheerders dus meer en sneller leveren. Ook kunnen ze met de tool de aankomsttijd beter inschatten, wat leidt tot grotere klantentevredenheid en sterkere zakelijke relaties.
Andere digitale hulpmiddelen zijn onder meer systemen voor het beheer van onderhoud en een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) dat real-time controles van de bandenspanning en -temperatuur uitvoert en waarschuwt bij abnormale druk- of temperatuurniveaus. Er zijn ook digitale hulpmiddelen die gegevens bijhouden over de routes en stops van voertuigen. Een analyse van die gegevens bepaalt vervolgens de meest geschikte banden voor een bepaald voertuig. Die tips, en adviezen voor het uitvoeren daarvan, maken wagenparkbeheerders sterker om de druk van de huidige crises te weerstaan.