Laat ons eerst verduidelijken dat de wet-Van Peteghem, die voorziet in de vergroening van het wagenpark en de afschaffing van de fiscale aftrekbaarheid van niet-CO2-neutrale voertuigen tegen 2026, geen betrekking heeft op lichte vracht. Ook na deze datum kunt u blijven profiteren van het huidige tarief van de belastingaftrek voor uw bestelwagens, ongeacht hun motor.
Diesel: de veilige keuze
De dieselmotor is de laatste jaren de motor bij uitstek voor lichte bedrijfswagens en biedt het voordeel van een hoge koppel zonder het verbruik te doen exploderen. Het blijft het beste alternatief voor wie lange afstanden moet afleggen, op autosnelwegen, met een zware lading. Het enige nadeel is dat modellen met een gewicht van minder dan 3,5 ton niet zijn vrijgesteld van de maatregelen die de toegang tot lage-emissiezones (LEZ) voor dieselvoertuigen beperken. Als gevolg daarvan zult u, als u een Euro 3- of Euro 4-model hebt, binnenkort zware belastingen moeten betalen om bepaalde grote steden, zoals Antwerpen of Brussel, binnen te komen.
Benzine: een welkome terugkeer
Hoewel benzine tot in de jaren tachtig de voorkeursmotor was voor lichte bedrijfswagens, zorgde de efficiëntie van dieselmotoren – en hun lager brandstofverbruik – ervoor dat deze motor in het daaropvolgende decennium bijna uit het gamma van de constructeurs verdween. Benzine heeft de laatste jaren echter een sterke comeback gemaakt, vooral in kleinere bestelwagens zoals de Citroën Berlingo. Er moet echter worden opgemerkt dat deze motor vooral geschikt is voor korte ritten in de stad. Anders kan het brandstofverbruik snel de pan uit rijzen.
Hybride/PHEV: een beperkt aanbod
Laten we eerlijk zijn: het aanbod van volledig hybride of plug-in hybride lichte vrachtauto’s is nog vrij beperkt. Ford is momenteel de enige fabrikant die op dit gebied een gamma heeft. Het moet gezegd dat hybride rijden voor LCV’s in slechts zeer weinig gevallen geschikt is en dat de aanwezigheid van de verbrandingsmotor en de elektromotor met bijbehorende batterijen het voertuig veel zwaarder en minder efficiënt maakt. Tegelijkertijd vermindert het zijn laadvolume. Hybride LCV’s zullen het interessantst zijn in stadscentra waar zij alleen hun elektrische motor kunnen gebruiken, terwijl de benzinemotor in alle andere situaties uitstekende prestaties zal bieden.
CNG: vergeet het maar
Een aantal fabrikanten hebben de afgelopen tien jaar ingezet op CNG. Dit was het geval bij Fiat Professional, dat een compleet gamma bestelwagens met deze motor had. Helaas zijn de fabrikanten van mening veranderd en de modellen zijn nu bijna volledig uit de catalogi verdwenen, op enkele uitzonderingen na zoals Iveco en zijn Daily CNG. Het voordeel van deze motor blijft zijn grote actieradius en zijn capaciteiten die identiek zijn aan die van een benzinevoertuig. De prijs van gas aan de pomp is de laatste maanden echter sterk gestegen, waardoor het gebruik ervan veel minder aantrekkelijk is geworden.
Volledig elektrisch: voor kleine bestelwagens
De fabrikanten hebben de laatste jaren zwaar geïnvesteerd in elektrische bedrijfsvoertuigen en bieden een zeer breed gamma modellen aan. De autonomie is echter vaak beperkt (ongeveer 200 km) en de aanwezigheid van accu’s heeft bij bepaalde modellen de neiging het laadvolume te beperken. Elektrische voertuigen zijn een ideale oplossing voor “last mile delivery” in stedelijke centra of om kleine bestelwagens zoals de Berlingo/Partner/Kangoo, die een iets grotere actieradius hebben, uit te rusten. Uiteraard moet rekening worden gehouden met de soms lange onbeschikbaarheid als gevolg van oplaadsessies.
Waterstof: de oplossing van de toekomst!
Dit is duidelijk de oplossing van de toekomst voor grote lichte bedrijfsvoertuigen, aangezien bijna alle fabrikanten ontwikkelingen – of zelfs toekomstige productiemodellen – op dit gebied hebben aangekondigd. Waterstof is niet geschikt voor kleine bedrijfsvoertuigen vanwege de ruimte die nodig is voor de tanks. De voordelen van deze motorisering zijn het rijvermogen, gelijkwaardig aan dat van een elektrische motor, het comfort, de stilte en natuurlijk de oplaadtijd (ongeveer 5 minuten) voor een actieradius van gemiddeld 500 km. Het nadeel is dat er op dit moment geen netwerk van stations bestaat, hoewel er verschillende projecten lopen.