“Het gebruikersprofiel is het allerbelangrijkste bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen” geeft Bart Massin (Stroohm) aan. Het is immers op basis van het gebruiksprofiel dat men de verplaatsingen en effectieve noden kan bepalen. Een jonge kadermedewerker die in het stadscentrum woont heeft niet dezelfde behoeften voor wat zijn auto betreft als de familievader die zich op het platteland heeft teruggetrokken. De behoeften van een kantoorbediende verschillen ook grondig van deze van een commercieel buiten-dienstmedewerker die voortdurend op de baan is.
De keuze van het aandrijftype is dan weer vooral afhankelijk van de verplaatsingsgewoonten van de bestuurder, van het jaarlijks afgelegde aantal kilometers. Een elektrische auto met 400 km rijbereik voldoet uitstekend voor het gros van de dagelijkse verplaatsingen.
Hou de TCO onder controle
De keuze van het voertuig en het aandrijftype hebben onmisken-baar een belangrijke impact op de TCO van het wagenpark (total cost of ownership). Door te kiezen voor een elektrische auto zullen de belastingen en onderhoudskosten aanzienlijk dalen, terwijl de brandstofkosten zelfs helemaal wegvallen. Anderzijds moet dan wel rekening gehouden worden met de installatie en terugverdientijd van laadinfrastructuur op het werk en eventueel ook bij de werknemer thuis, alsook de energiekost bij publiek laden. “In alle gevallen zal de elektrische auto de keuze blijken met de meest gunstige TCO” benadrukt Bart Massin.