Zo’n 200 gasten gaven gehoor aan de uitnodiging van XPOfleet voor deze editie van zijn jaarlijkse evenement. CEO Eric Van Bael opende het programma met de aankondiging van de aanstaande lancering van een nieuw product, Muto. “De XPO software werd gelanceerd in 2008. Sindsdien is vlootbeheer geëvolueerd, met “the war for talent” die steeds belangrijker wordt, de ontwikkeling van flexibele en duurzame mobiliteit, enzovoort. We zijn marktleider en dat willen we blijven, daarom lanceren we Muto.”
Terwijl XPOfleet nog steeds sterk gericht is op vlootbeheer, neemt Muto de functionaliteiten ervan over, maar voegt ook elementen toe waarmee zijn klanten de mobiliteit van hun werknemers kunnen beheren. “Het wordt geen kopie van XPOFleet, maar een nieuw product met een nieuwe interface, dat in mei wordt gelanceerd. Andere functionaliteiten zullen worden toegevoegd wanneer het product wordt gelanceerd, maar de website www.mutomobility.com geeft al een idee van wat dit nieuwe product kan doen.”
Een interactieve editie
De nieuwigheid van deze editie 2024 was de toevoeging van interactie tussen de sprekers en het publiek via een online enquête. Link2fleet maakte van de gelegenheid gebruik om de aanwezige gasten te polsen over de staat van hun vloot, tijdens een presentatie van Damien Malvetti – Editorial Director – over de ontwikkeling van de vlootmarkt in België. Het bleek dat de meeste bedrijven in de zaal niet voor 2026 een 100% elektrische vloot zouden hebben. Sommigen geloven zelfs dat dit nooit zal gebeuren. Wat het mobiliteitsbudget betreft, heeft 25% van de aanwezige bedrijven dit al ingevoerd en hetzelfde percentage is van plan dit in de nabije toekomst te doen.
Eric Westdorp (Fleet Support) presenteerde vervolgens de trends in fleet management op internationaal niveau. Veel nieuwe parameters zullen fleetmanagement de komende jaren waarschijnlijk complexer maken. Hieronder vallen bijvoorbeeld de ontwikkeling van lage-emissiezones, de komst van nieuwe automerken, de ontwikkeling van elektrische voertuigen en de uitdaging van het opladen van EV’s en de moeilijkheid om van tevoren het tarief per kWh te weten of zelfs de oplaadfactuur te begrijpen en de verborgen kosten te identificeren.
Mediahuis, een voorbeeld om te volgen
Met meer dan 23 jaar ervaring bij Mediahuis en een fleet owner award op haar naam behoeft Sandra Eemans (Mobility Officer) geen introductie. Zij kwam het mobiliteitsbeleid presenteren dat zij en haar team met succes voor de medewerkers van Mediahuis hebben opgezet. In haar presentatie benadrukte ze het belang van het werken met betrouwbare partners en het altijd in de gaten hebben van al haar voertuigen, mobiliteitsoplossingen en laadsessies, dankzij duidelijke en gedetailleerde tabellen.
Uitdagingen voor de toekomst
De namiddag werd vervolgd met een presentatie van de oplossingen die Mobilitypower haar klanten biedt, en in het bijzonder de oplossingen die zij kunnen bieden voor de problemen die zij tegenkomen. Kris Penseart (Mobilityplus) sprak over de uitdagingen van het ontwikkelen van laadinfrastructuur, maar ook meer algemeen over het vak van fleet- en mobiliteitsmanager.
Voor het laatste deel van het programma was het Kathelijne Verboomen (Acerta) die benadrukte hoe belangrijk het is dat bedrijven competitief blijven in de strijd om talent door voordelen aan te bieden naast het salaris. Wim Floré (O2O Bicycle Leasing) presenteerde de voordelen van het implementeren van een fietsbeleid en het introduceren van fietsleasing in een bedrijf.
Tot slot werd de dag afgesloten met een paneldiscussie tussen 6 belangrijke spelers in de markt over de antwoorden op enquêtevragen die aan het publiek waren gesteld. Uit de antwoorden bleek dat de complexiteit van het kiezen en installeren van eenplaadpunt bij werknemers thuis een van de factoren is die wagenparkbeheerders nog steeds als een uitdaging zien bij de overstap naar een elektrisch wagenpark. Of dat het complexe beheer van nieuwe vormen van mobiliteit door wagenparkbeheerders in hun beroep wordt gezien als de grootste uitdaging voor de komende 5 jaar.