Gepubliceerd op 18 July 2023 om 12h25
Door Damien Malvetti

XXImo – Mobiliteit op maat: 5 mobiliteitsprofielen die elke kmo moet kennen

Zowel de fiets als laadpalen stijgen aan populariteit in de cafetariaplannen van Belgische bedrijven. Dat bleek uit een analyse van SD Worx. In de woedende war for talent is mobiliteit is een belangrijke manier om werknemers aan te trekken. Het is een gemakkelijke manier voor een werkgever om het loonpakket in te vullen. Werknemers zijn ook steeds individueler ingesteld, dat geldt ook voor hun woon-werkverkeer. Elke werkgever herkent de volgende vijf profielen in hun personeelsbestand. Yorick Amerlynck, mobiliteitsconsultant bij XXImo adviseert hoe werkgevers deze profielen best tegemoetkomen:

1.     De kilometervreter 

De kilometervreter heeft een bedrijfswagen en is hier vaak mee onderweg. Deze werknemers gebruiken hun bedrijfswagen elke dag voor het woon-werkverkeer, of fysieke klantenmeetings. Overdag laadt de wagen op, of rijdt de bestuurder langs een tankstation. Af en toe passeren deze werknemers langs de carwash in de buurt. Het is voor hen belangrijk dat er voldoende toegang is tot tankstations of laadpalen, parkeerplaatsen of parkings. Én een carwash. 

2.     De pendelaar 

De pendelaar houdt niet van één vervoersmiddel. Ze stappen ‘s ochtends in de wagen of op hun fiets, op weg naar de dichtstbijzijnde P+R. Daar stappen ze over op het openbaar vervoer, zoals de trein of de metro en tot slot wandelen ze tot aan het kantoor. Een gevarieerde manier van transport dus. Daarom hebben deze werknemers behoefte aan abonnementen voor openbaar vervoer, en een goede verbinding van de verschillende transportmogelijkheden.  

3.     De globetrotter 

De globetrotter reist vaak naar het buitenland voor het werk. Hun mobiliteitsbehoeften zitten daarom iets anders in elkaar. Voor hen is het belangrijk dat er budget is om vluchten, taxiritten, hotels en horeca te dekken. Om de administratieve rompslomp te omzeilen, hebben deze werknemer nood aan één betaalmiddel dat alle bovengenoemde zaken dekt en daarin ook nog eens een goed overzicht geeft.  

 

4.     De individualist 

De individualist maakt gebruik van eigen vervoer. Of het nu een auto of een (e-)bike is, deze werknemers hebben vooral behoefte aan de vergoeding van de kilometers die ze doen. De individualist springt elke dag in de auto of op de fiets, zonder rekening te houden met timings. Elke maand rapporteren ze de gemaakte kilometers voor de vergoeding.  

5.     De alleskiezer 

De alleskiezer wil niet vasthangen aan één abonnement of één manier van woon-werkverkeer. Elke dag is anders, en dat reflecteert zich in de manier van transport. Deze werknemers maken gebruik van een deelauto op de dag dat ze een klantenmeeting hebben, maken gebruikt van een deelstep wanneer de meeting in de buurt blijkt, of nemen de trein op een dag waarop ze weten dat het rustig pendelen is. De alleskiezer gebruikt  alle mogelijkheden. Van deelwagens tot micromobiliteit, openbaar vervoer en taxi: elke dag is anders, en dat geldt ook voor hun woon-werkverkeer. 

“Net als het verkeer, blijven mobiliteitsbehoeften van werknemers voortdurend veranderen. Het is belangrijk dat bedrijven hierin meebewegen. Om het juiste personeel aan te trekken en de huidige werknemers te behouden, moet de werkgever flexibel zijn”, zegt Yorick Amerlynck, mobiliteitsconsultant bij XXImo. “Elke werknemer heeft behoefte aan een individueel mobiliteitspakket gemaakt op maat. Gelukkig bestaan er ondertussen systemen die dit proces goed ondersteunen, die de veranderende noden ondersteunen en tegelijkertijd het overzicht bewaren, zowel voor werkgevers als werknemers.”  

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit , Mobiliteitskaart/-apps

Gelijkaardige artikels