Deze enquête brengt niet alleen de cruciale verschuivingen in de houding van consumenten ten opzichte van elektrische mobiliteit aan het licht, maar biedt tevens inzicht in de daadwerkelijke ervaringen en overwegingen van degenen die reeds de overstap naar EV’s hebben gemaakt.
Om een dieper inzicht te krijgen in de bevindingen van dit onderzoek en om te begrijpen hoe deze inzichten de huidige en toekomstige mobiliteitslandschap kunnen vormgeven, gingen we in gesprek met Wim Detobel. Als Head of Fleet Solutions BeLux & Director bij Belgian Shell, heeft Wim een waardevol perspectief op de EV-revolutie en de rol van Shell in het ondersteunen van duurzame mobiliteit.
Link2fleet: Dag Wim, op basis van het EV Driver Survey, wat zijn volgens jou de meest opmerkelijke veranderingen in het denken van bestuurders over elektrische voertuigen?
Wim Detobel: “De meest frappante verandering is zeker en vast het feit dat in België (en Nederland) EV-rijden meer past in de totale lifestyle van bestuurders. EV-rijders zijn in het algemeen meer bezig met sustainability. Het rijden met een elektrisch voertuig past dus ook bij hun visie op het leven. Dit vertaalt zich in het zoeken naar energiezuinige oplossingen, zoals bijvoorbeeld ook zonnepanelen. EV-bestuurders gaan bijvoorbeeld ook andere inspanningen doen op vlak van ecologie. Anderzijds is het opmerkelijk dat bijna de helft van deze 25.000 respondenten in de laatste 12 maanden een nieuw elektrisch voertuig hebben aangeschaft. De versnelling is dus substantieel, er is zelfs sprake van een totaal nieuwe populatie EV-rijders. Je voelt het overal… de evolutie gaat snel.”
L2F: Wat maakt dat het vertrouwen van EV-bestuurders in het rijbereik van hun elektrische voertuigen met sprongen vooruitgaat? Kun je je licht werpen op deze opvallende evolutie?
W.D.: “Inderdaad, in de EV Driver Survey merken we een significante, positieve daling op als het aankomt op de bekommernis over de autonomie van de elektrische wagen. In 2022 antwoordde slechts 19% negatief op de vraag als je dagelijks moet opladen. Dat is nu 44%. Dit betekent dat er meer vertrouwen is in de reikwijdte van de wagen, en consumenten er zich dus minder zorgen over maken. Uiteraard zorgt de hogere autonomie van de wagens voor een relaxtere houding. En ook de groei van het publiek netwerk heeft daarin meegespeeld, want hoeveel te meer laadpunten, hoeveel te minder stress.”
L2F: Wat zijn volgens het onderzoek de grootste obstakels om voor een elektrisch voertuig te kiezen?
W.D.: “Hoewel de houding dus sterk verbetert, blijft de autonomie nog steeds de grootste bekommernis. De tweede grootste zorg is de beschikbaarheid van publieke laadpunten, en op een derde plaats komt de hoge aankoopprijs. Vorig jaar stond de aankoopprijs nog op nummer twee. Dat heeft volgens ons te maken met het groeiende aanbod aan meer betaalbare batterij-elektrische wagens. Algemeen bekeken zien we echter wel dat het vertrouwen in EV-rijden blijft groeien. Op de vraag hoeveel percent wil teruggaan naar hun ICE-wagen, antwoordde slechts 2% instemmend. Als we positief willen zijn, dan zien we dus dat 98% tevreden tot zeer tevreden is over hun EV-ervaring.”
L2F: Hoe ziet Shell haar rol in het ondersteunen van de groeiende acceptatie van elektrische voertuigen en duurzame mobiliteit?
W.D.: “Wel, we zien het als onze rol om de energietransitie te versnellen. Ook willen we de beste user experience geven aan EV-bestuurders. Enerzijds gaat dat over privé laden, denk aan thuislaadinfrastructuur en de infrastructuur op kantoor. Shell Recharge Solutions is onze entiteit die hier gespecialiseerd in is. Anderzijds richten we ons ook op publiek laden met de Shell Recharge laadpas. Dit is een laadpas die toegang geeft tot maar liefst 500.000 publieke laadpunten in de EU. In België garanderen we een dekking van 98%, en we werken hard aan een dekking van 100%. We zien het ook onze rol om overal waar geladen kan worden, laadpunten te voorzien. In de toekomst zullen we op een 60-tal locaties van Carrefour Hypermarkten aanwezig zijn met zowel snel- als traagladers. Klanten in de buurt kunnen daar ’s nachts aan gunstige tarieven AC-laden, en klanten van de winkel kunnen tijdens hun bezoek snelladen. Ook hebben we een gelijkaardige deal met Gamma, wat gaat over zo’n 80-tal locaties. De eerste 100% EV laadstations zijn ook reeds operationeel. In hartje Brussel bijvoorbeeld, bij Shell Schuman, werd een eerste tankstation volledig ontmanteld en omgetoverd tot een EV-only station!”
L2F: Nu we het hebben over de laadinfrastructuur: hoe heeft deze het gevoel van geruststelling onder EV-gebruikers vergroot?
W.D.: “We zien nu een substantiële groei in de markt op vlak van het snellaadnetwerk. Er bestaat al een relatief goede dekking traaglaadpunten (AC), maar nu is er effectief een versnelling op vlak van snellaadinfrastructuur. Dit verhoogt alleen maar het gebruiksgemak en neemt mogelijke stress wegn voor de EV-rijder. Het stelt hen gerust, want er is alltijd een snellaadnetwerk in de buurt die een beperkte impact heeft op zijn reistijd.”
L2F: Anderzijds zien we in het onderzoek we dat EV-bestuurders nog steeds beschikken over meerdere laadpassen en applicaties…
W.D.: “Inderdaad, bestuurders hebben gemiddeld zo’n 2 à 3 laadpassen. Ondanks het feit dat er oplossingen zijn (zoals onze laadpas) gaat de gebruiker toch meerdere laadpassen gebruiken. Dat heeft vooral te maken met de internationale verschillen, zo hebben bestuurders bijvoorbeeld een extra laadpas om op vakantie te gaan. Bij particulieren merken we dat ze meer naar de prijs kijken om op te laden, en daarvoor verschillende laadpassen hebben.”
L2F: Kun je ons meer vertellen over de initiatieven van Shell om de laadinfrastructuur te verbeteren?
W.D.: “Op groepsniveau zijn er enorm veel initiatieven die lopende zijn, bijvoorbeeld voor vrachtvervoer, wat ook een belangrijke bron van CO2-uitstoot is. We stellen ons de vraag: “Hoe kunnen we die depo’s elektrificeren? En hoe kunnen we die bestuurders helpen met elektrificatie?” We focussen dus niet enkel op wagens, maar ook op zwaar wegvervoer, en we kijken zelfs verder naar openbaar vervoer. Zo heeft Shell pas een tender gewonnen voor de MIVB in Brussel, die we gaan helpen met hun depo’s te elektrificeren. Zo dragen we bij aan de stadsmobiliteit in Brussel en ook aan de verbetering van de luchtkwaliteit.”
L2F: Met de opkomende batterijtechnologie in gedachten, kunnen we dagdromen over een toekomst waarin de zorgen over de actieradius van EV-voertuigen aanzienlijk verminderd, of zelfs helemaal verdwenen zullen zijn?
W.D.: “De technologie zorgt voor een betere efficiëntie en een hogere actieradius. Daarnaast zal ook het laadnetwerk verder blijven groeien. Beide bewegingen zullen ervoor zorgen dat dit een non-item wordt in de toekomst. Nu zien we dat 44% zegt ‘ik hoef niet dagelijks te laden’, dat is een opmerkelijke evolutie, en duidt op vertrouwen in de reikwijdte van elektrische voertuigen.
L2F: Bij Shell gaat de focus verder dan elektrisch rijden, maar ligt de nadruk vooral op duurzaamheid…
W.D.: “Inderdaad! We kijken naar alle energieën en transportmodi. Ook naar de alternatieven. We willen onze klanten soms uit hun wagen halen, of ze laten thuiswerken. We willen de boodschap versterken dat een EV geen wondermiddel is om ecologisch te leven. We beseffen onze maatschappelijke rol daarin. Onze hoofddoelstelling is inderdaad sustainability in zijn totaliteit en daar focussen we erg hard op.”
L2F: Heel erg bedankt voor het interview, Wim.
W.D.: “Met veel plezier!”