De Fengon is best een mooi gelijnde auto en kan gecatalogeerd worden als een crossover, een kruising tussen een SUV en een vijfdeurs coupé. Dit concept kennen we al van bij vooral Audi, BMW en Mercedes. Niet dat je daaruit mag afleiden dat de Fengon meteen een directe concurrent is van wat de Duitse premiummerken in de aanbieding hebben.
Lange benen
Met zijn 4,69 meter heeft de Fengon het formaat van een grote middenklasser. Ondanks de glooiende daklijn hebben de passagiers achterin voldoende hoofdruimte. Ook qua beenruimte hebben ze zeker niet te klagen. De koffer heeft een aanzienlijk volume, is breed en kan worden verruimd door de achterbank in ongelijke delen neer te klappen. Wel wordt het laden en lossen enigszins bemoeilijkt door de hoge laaddrempel. Vooraan word je getrakteerd op goed steunende en volledig elektrisch verstelbare sportstoelen. Ook het onderaan afgevlakte multifunctionele stuurwiel en de analoge tellers hebben een zekere sportieve uitstraling. Vooral de traditionele zwarte wijzerplaten met witte naalden zijn geslaagd. Tussen de bestuurder en de voorste passagier prijken twee aanraakschermen. Eén dient voor het infotainment en het andere voor de bediening van airco en ventilatie. Het centrale deel van het dashboard staat trouwens lichtjes naar de bestuurder gericht. Voor de aankleding worden her en der chroom accenten gebruikt en is er over de ganse breedte van het dashboard een strook met koolstof look geïntegreerd.
Prijs en uitrusting
De Fengon is enkel verkrijgbaar met een 1,5-liter turbomotor van 136 pk. Daarbij laat de Belgische importeur de keuze tussen twee combinaties: benzine/lpg (€ 27.900) of zoals in onze testauto benzine/cng (€29.230). Telkens wordt de dwarsgeplaatste viercilinder gecombineerd met standaard een cvt waarbij drie rijmodi mogelijk zijn. De Fengon is bijzonder scherp geprijsd vooral als je rekening houdt met de uitgebreide lijst standaardvoorzieningen gaande van een lederen stoelbekleding, een automatische airco en openschuifbaar panoramisch dak tot een volledige led-verlichting, een elektrisch bediende achterklep en zelfs een dashcamera.
Hoog toerental
Het sportieve karakter dat de sportstoelen en de cockpit opwekken, wordt van bij de eerste gereden meters bevestigd door de strakke demping van de ophanging en de scherp en vol aanvoelende stuurinrichting. Toch is deze Fengon geen sportieveling en dat komt door de combinatie van motor en cvt. De viercilinder voelt wat zwak aan, vooral bij een laag toerental. Bovendien wordt hij tijdens het versnellen tot vervelens toe in een hoger toerental gejaagd door de continu variabele transmissie en dat terwijl de prestaties en vooral de hernemingen niet navenant zijn. Daardoor is deze Fengon minder geschikt voor het typisch Belgische snelwegwerk waar hernemingen belangrijk zijn. Cruisen is meer zijn ding.
Fleetbalans
De combinatie van de motor en de cvt is niet echt een succes, te meer omdat de Fengon meer dan twee ton neerzet op de weegschaal. Jammer want het design is best geslaagd. Ruim is de Fengon ook. Bovendien heeft deze vijfdeurs een gunstige verhouding tussen prijs en standaarduitrusting en kan hij uitpakken met vijf jaar waarborg zonder kilometerbeperking.
Technische fiche
DFSK Fengon cvt/cng
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Benzine + cng |
Vermogen | 101 kW/136 pk |
Maximumkoppel | 220 Nm @ 4.000 o/m |
Leeggewicht | 2.065 kg |
Koffervolume | Niet gekend |
Brandstoftank | 15 kg cng |
Gemiddeld normverbruik | 6 kg/100 km |
CO2-uitstoot | 161 g/km |
Topsnelheid | 180 km/u |
Cilinderinhoud | 1.499 cc |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs exclusief btw | 24.157 € |
Basisprijs inclusief btw | 29.230 € |
Fiscaal vermogen | 8 PK |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 495,00 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 394,07 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 47,55 % |
VAA werknemer | 2.254,88 €/jaar |
Verworpen kosten | – €/jaar |
CO2-belasting | – € |
Chinese crossover