De Ranger is met een marktaandeel van meer van 45% ontegensprekelijk marktleider in het pick-upsegment in België. Een tendens die nog extra in de verf gezet zou moeten worden met nieuwe speciale reeksen, waarin ieder soort gebruiker wel een oplossing op zijn maat moet kunnen vinden. De professionele gebruiker zal kiezen voor de Wolftrack met zijn specifieke elementen die toegespitst zijn op noeste arbeid, de chique ambachtsman zal zijn gading vinden in het nieuwe topgamma dat de naam Stormtrack meekreeg en de stoere kilometervreter zal weg zijn van de Ranger Raptor Special Edition. Stuk voor stuk modellen waarbij de verschillen vooral te zoeken zijn bij een andere bekleding of andere uitrustingen.
Potige look
Bovenop dat al stevige gamma is er voortaan ook nog een ronduit specifieke MS-RT-uitvoering, die onder handen werd genomen door M-Sport, de partner van Ford in de rallysport. Deze versie onderscheidt zich door duidelijk bredere spatborden voor- en achteraan, een met de hand afgewerkte bumper en grote 20-duims OZ Racing velgen. Het radiatorrooster in honingraatvorm heeft net als de spiegelbehuizing een koolstofvezeluitzicht.
Het interieur is eveneens gepersonaliseerd met een volledig zwarte bekleding, die voorzien is van oranje stiksels en het MS-RT-logo, dat in de rug van de voorzetels is aangebracht. Een genummerd plaatje in de deurdrempel onderstreept de exclusiviteit van het model aan iedere passagier die instapt.
Verfijnd gedrag
Onder de motorkap blijft alles hetzelfde, want daar is enkel de meest krachtige motor van de Ranger leverbaar. Het gaat om de 2,0-liter biturbo met 213 pk. Die wordt momenteel aan een automatische tienversnellingsbak gekoppeld. Het onderstel kreeg echter wel wat extra aandacht, zodat het rijgedrag op de weg stabieler werd. Dat gebeurde met name door een ophanging die minder onderhevig is aan de bewegingen van het koetswerk. In combinatie met wegbanden (in plaats van de gebruikelijke alle-terreinenbanden), die een grotere stuurprecisie opleveren, voelt het gedrag van deze MS-RT echt veel dynamischer aan dan bij de andere uitvoeringen van de Ranger. Zonder daarbij evenwel het gevoel te verliezen dat men nog altijd achter het stuur van een mastodont van meer dan 2,2 ton zit. Kopers die bij de pick-up van Ford op zoek zijn naar een machine die zware lasten kan trekken op de weg zouden wel eens verleid kunnen raken, aangezien het trekkend vermogen onaangetast bleef en met 3,5 ton tot het betere gedeelte van het segment behoort. Daarvoor moeten ze echter wel een toch behoorlijk aardige cheque van 52.945 euro op tafel leggen.
Technische fiche – Ford Ranger MS-RT
Brandstof | Diesel |
Vermogen | 213 pk |
Maximaal koppel | 500 Nm |
Leeggewicht | 2.211 kg |
Laadvermogen | 1.059 kg |
Tankinhoud | 80 l |
Gemiddeld verbruik | 9,4l/100km |
CO2-uitstoot | 246 |
Topsnelheid | 280 |
Cilinderinhoud | 1.996 cc |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 52.945 euro |
Basisprijs incl. BTW | 64.063,45 euro |
Fiscaal vermogen | 11 pk |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 0 |
BIV (Vlaanderen) | 0 |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 148,76 euro |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 154,31 euro |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% |
VAA gebruiker | |
Verworpen uitgaven | |
CO2-bijdrage |
Fotogalerij