Gepubliceerd op 3 December 2021 om 16h19
Door Nicolas Morlet

Test Ford Ranger MS-RT: een pick-up op basketsloefkes

In afwachting van de komst van een volledig nieuw model binnen iets meer dan een jaar, mikt de huidige Ford Ranger met niet minder dan 4 nieuwe speciale reeksen op het verder wegdrukken van de concurrentie! De meeste van deze nieuwe reeksen spelen duidelijk op de details, maar één ervan is duidelijk specifieker omdat hij de kaart van de sportiviteit op de weg trekt.

||||
|||| © Ford Ranger MS-RT Double Cab 2021|||Ford Ranger MS-RT Double Cab 2021|Ford Ranger MS-RT Double Cab 2021

De Ranger is met een marktaandeel van meer van 45% ontegensprekelijk marktleider in het pick-upsegment in België. Een tendens die nog extra in de verf gezet zou moeten worden met nieuwe speciale reeksen, waarin ieder soort gebruiker wel een oplossing op zijn maat moet kunnen vinden. De professionele gebruiker zal kiezen voor de Wolftrack met zijn specifieke elementen die toegespitst zijn op noeste arbeid, de chique ambachtsman zal zijn gading vinden in het nieuwe topgamma dat de naam Stormtrack meekreeg en de stoere kilometervreter zal weg zijn van de Ranger Raptor Special Edition. Stuk voor stuk modellen waarbij de verschillen vooral te zoeken zijn bij een andere bekleding of andere uitrustingen.

Potige look

 

Ford Ranger MS-RT Double Cab 2021

Bovenop dat al stevige gamma is er voortaan ook nog een ronduit specifieke MS-RT-uitvoering, die onder handen werd genomen door M-Sport, de partner van Ford in de rallysport. Deze versie onderscheidt zich door duidelijk bredere  spatborden voor- en achteraan, een met de hand afgewerkte bumper en grote 20-duims OZ Racing velgen. Het radiatorrooster in honingraatvorm heeft net als de spiegelbehuizing een koolstofvezeluitzicht.

Het interieur is eveneens gepersonaliseerd met een volledig zwarte bekleding, die voorzien is van oranje stiksels en het MS-RT-logo, dat in de rug van de voorzetels is aangebracht. Een genummerd plaatje in de deurdrempel onderstreept de exclusiviteit van het model aan iedere passagier die instapt.

Verfijnd gedrag

Onder de motorkap blijft alles hetzelfde, want daar is enkel de meest krachtige motor van de Ranger leverbaar. Het gaat om de 2,0-liter biturbo met 213 pk. Die wordt momenteel aan een automatische tienversnellingsbak gekoppeld. Het onderstel kreeg echter wel wat extra aandacht, zodat het rijgedrag op de weg stabieler werd. Dat gebeurde met name door een ophanging die minder onderhevig is aan de bewegingen van het koetswerk. In combinatie met wegbanden (in plaats van de gebruikelijke alle-terreinenbanden), die een grotere stuurprecisie opleveren, voelt het gedrag van deze MS-RT echt veel dynamischer aan dan bij de andere uitvoeringen van de Ranger. Zonder daarbij evenwel het gevoel te verliezen dat men nog altijd achter het stuur van een mastodont van meer dan 2,2 ton zit. Kopers die bij de pick-up van Ford op zoek zijn naar een machine die zware lasten kan trekken op de weg zouden wel eens verleid kunnen raken, aangezien het trekkend vermogen onaangetast bleef en met 3,5 ton tot het betere gedeelte van het segment behoort. Daarvoor moeten ze echter wel een toch behoorlijk aardige cheque van 52.945 euro op tafel leggen.

Technische fiche – Ford Ranger MS-RT

 

Brandstof Diesel
Vermogen 213 pk
Maximaal koppel 500 Nm
Leeggewicht  2.211 kg
Laadvermogen 1.059 kg
Tankinhoud 80 l
Gemiddeld verbruik 9,4l/100km
CO2-uitstoot 246
Topsnelheid 280
Cilinderinhoud 1.996 cc
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 52.945 euro
Basisprijs incl. BTW 64.063,45 euro
Fiscaal vermogen 11 pk
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 0
BIV (Vlaanderen) 0
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 148,76 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 154,31 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA gebruiker
Verworpen uitgaven
CO2-bijdrage

Fotogalerij

Nicolas Morlet

Nicolas Morlet, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels