Gepubliceerd op 15 February 2022 om 08h15
Door Damien Malvetti

Veranderende mobiliteitsbehoeften: de toekomst voor leasingbedrijven

De invoering van het mobiliteitsbudget, veranderingen in de mobiliteitsgewoonten als gevolg van COVID-19, maar ook de bewustwording van onze impact op het milieu. In de afgelopen maanden is het concept van de individuele wagen steeds meer ter discussie komen te staan. Dit geldt met name voor de bedrijfswagen en het bijbehorende belastingstelsel, dat vaak als zeer – om niet te zeggen “te” – voordelig wordt beschouwd. Maar dit is niet genoeg om de leasesector te doen beven. De leasingmaatschappijen hebben op deze ontwikkelingen geanticipeerd en hebben reeds een beeld gevormd van hun toekomstige bedrijfsmodel. Interviews met Stefan Delaet (KBC Autolease), Miel Horsten (ALD Automotive) en Frank Van Gool (Renta).

||||||||||||||
|||||||||||||| © Maas
Stefan Delaet (KBC Autolease)

Die evolutie heeft uiteraard niet alleen betrekking op de leasewereld, maar volgt de globale evolutie van de maatschappij, zoals Stefan Delaet, CEO van KBC Autolease, opmerkt. “De behoefte aan flexibiliteit bij de gebruikers en de hoge penetratie van abonnementsmodellen (via Netflix en anderen) leiden tot andere behoeften. Dit werkt op zich in het voordeel van de leasingmaatschappijen. Terwijl de klant vandaag hoofdzakelijk gebruikmaakt van een specifiek vervoermiddel (meestal een personenauto), zal hij binnenkort kunnen kiezen uit een waaier van vervoersoplossingen naargelang zijn behoeften. En leasemaatschappijen zullen deze multi-mobiliteit ‘als een dienst’ kunnen aanbieden. De organisatie van deze flexibele en zorgeloze dienstverlening vereist uiteraard een aanpak op maat en een zeer geavanceerd digitaliserings- en gegevensbeheer.

“Er is geen twijfel dat de mobiliteitsbehoeften veranderen”, voegt Frank Van Gool, directeur van Renta, eraan toe. “Jarenlang lag de focus van leasemaatschappijen op de auto zelf. Vandaag begint de belangstelling voor de auto af te nemen, terwijl de belangstelling voor abonnementsformules terrein begint te winnen. Gelukkig zijn leasemaatschappijen al begonnen zich te organiseren, vooral met het oog op de recente fiscale ontwikkelingen.”

Miel Horsten, Group Regional Director van ALD Automotive, zegt dat deze ontwikkeling vooral wordt aangedreven door de nieuwe generaties. “De behoefte aan alternatieve mobiliteit is niet echt nieuw. Reeds enkele jaren geleden merkten wij bij onze nieuwe partners een groeiende belangstelling voor alternatieve mobiliteitsoplossingen op. Maar de sector is traag geweest om dit te aanvaarden en om de nodige instrumenten in te voeren om de omschakeling te maken. We praten al 10 jaar over het mobiliteitsbudget, over het aanbieden van alternatieve oplossingen. Maar niets bewoog echt. Vervolgens heeft de regering het wettelijk kader voor de mobiliteitsbegroting ingevoerd, wat een eerste positief teken was. En dan was er COVID-19, die deze ontwikkeling echt een boost gaf.”

Het einde van de bedrijfswagen?

Betekent dit het einde van de bedrijfswagen? Zeker niet, volgens onze sprekers. Maar het concept zal evolueren. “De bedrijfswagen blijft een interessant voordeel voor werknemers in België. En de nuluitstoot-ambities van de regering en de werkgevers hebben het een extra stimulans gegeven. Een duurzamere mobiliteit is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de bedrijfswagenparken. In dit verband is het vermeldenswaardig dat de fiets ook een belangrijk onderdeel is geworden van de mobiliteit van werknemers en zeker een ‘gezond’ groeipotentieel heeft,” aldus Stefan Delaet (KBC Autolease).

Frank Van Gool (Renta)

“De bedrijfsauto is op dit moment nog steeds erg belangrijk voor ons bedrijf. Maar we beseffen dat het steeds moeilijker wordt om dergelijke fiscale voordelen op lange termijn te verdedigen”, geeft Frank Van Gool (Renta) toe, om er vervolgens aan toe te voegen dat leasingmaatschappijen zich ook tot de particuliere markt zullen moeten wenden. “Dit begint voelbaar te worden. Een aantal leasemaatschappijen heeft reeds strategieën ontwikkeld om in de toekomst met nieuwe concepten en in combinatie met andere vervoermiddelen, zoals fietsen, beter aan de behoeften van particuliere klanten te voldoen. Fietsen zijn al een belangrijk onderdeel van onze industrie geworden, met 60.000 leasefietsen die momenteel in omloop zijn. We kunnen niet langer spreken van een ‘kleine markt’.”

“Er zijn ook randactiviteiten die belangrijker worden: met de elektrificatie van het wagenpark komen bijvoorbeeld ook de installatie van oplaadinfrastructuur en de levering van energie in het spel. De beschikbaarheid van door het voertuig verzamelde gegevens zal ook meer gepersonaliseerde diensten voor de gebruiker mogelijk maken. En aangezien werknemers uiteindelijk ook consumenten zijn, zal het met de stijgende (energie)prijzen zeker nodig zijn dat ook particulieren gebruikmaken van de ondersteuning die leasingmaatschappijen kunnen bieden”, voegt Stefan Delaet (KBC Autolease) eraan toe.

“Een groeikans voor de sector

Miel Horsten (ALD Automotive)

In de toekomst zou de term “leasingmaatschappij” wel eens kunnen verdwijnen. “In de toekomst zullen we ons bedrijf duidelijk niet langer een leasemaatschappij noemen, maar een mobiliteitsaanbieder”, bevestigt Miel Horsten (ALD Automotive). “De industrie heeft zich wat terughoudend opgesteld, maar beseft nu dat het belangrijk is om op de kar te springen.”

“In sommige gevallen – vanwege de hogere elektrificatie van het wagenpark – zouden verhuurbedrijven kunnen optreden als energieleveranciers. Voor de mobiliteit van ondernemingen kan het mobiliteitsbudget een rol spelen bij het stimuleren van deze ontwikkeling. Sommige leasemaatschappijen zullen deze overgang maken door partnerschappen met andere marktspelers aan te gaan en actief de rol van manager op zich te nemen, anderen zullen deel uitmaken van grote mobiliteitsgroepen en een faciliterende rol op zich nemen. Wij geloven dat deze verbreding van de activiteiten een reële groeikans is voor onze sector”, besluit Stefan Delaet (KBC Autolease).

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur

Gelijkaardige artikels