Gepubliceerd op 12 September 2022 om 12h42
Door Jeroen Evens
Gelinkte experten :

Laden zonder kaart of app: BMW lanceert authentificatie door de auto

BMW Group introduceert de ‘Plug & Charge-functie’ en integreert als eerste fabrikant (meerdere) laadcontracten in de auto. De wagen authenticeert zichzelf zelfstandig bij laadstations, met behulp van digitaal opgeslagen registratiegegevens.

Vanaf medio 2023 zal in de eerste BMW-modellen een Plug&Charge functie beschikbaar zijn, waarmee klanten elektriciteit kunnen opladen bij openbare oplaadpunten zonder gebruik te hoeven maken van een oplaadpas of app. De authenticatie die nodig is om het laadproces te starten en voor de facturering wordt automatisch uitgevoerd door middel van een gegevensuitwisseling tussen de auto en het laadstation.

Tegelijkertijd breidt BMW Charging zijn portfolio van laaddiensten uit met deze functie, die wordt geleverd door Digital Charging Solutions GmbH (DCS). Ook geeft de nieuwe functionaliteit Plug&Charge toegang tot het door BMW geïnitieerde IONITY-laadnetwerk.

Het aanbod kenmerkt zich door zijn unieke flexibiliteit: De BMW Group is de eerste autofabrikant die een multi-contractfunctionaliteit in zijn Plug&Charge-aanbod integreert. Hierdoor kunnen klanten hun huidige meervoudige laadcontracten van ten minste vijf verschillende aanbieders digitaal in de auto opslaan en de laadstations van deze aanbieders op een bijzonder comfortabele manier gebruiken. Daartoe zijn de huidige en toekomstige normen van ISO-15118-2 en ISO 15118-20 geïntegreerd.

Opladen gemakkelijker dan tanken: Het voertuig authenticeert zichzelf.

Plug&Charge is een functie die het opladen van de hoogspanningsbatterij nog eenvoudiger maakt dan het tanken van een conventioneel aangedreven voertuig. Het enige wat de klant hoeft te doen, is het laadpunt aan te sluiten op de laadpoort van zijn voertuig – en er zullen naast elektriciteit ook gegevens via de laadkabel stromen. Het is niet nodig om de energietoevoer te activeren met behulp van een app of laadpas. In plaats daarvan authenticeert het voertuig zichzelf zelfstandig door de contractgegevens van de klant door te geven. Dit betekent dat aan het einde van het laadproces de aan het net teruggeleverde elektriciteit ook volledig automatisch wordt gefactureerd.

Bijkomend voordeel van dit systeem: In tegenstelling tot het activeren van het laadproces via een app, is voor de automatische authenticatie door het voertuig geen online verbinding op de laadlocatie nodig. Dit is vooral voordelig in ondergrondse garages.

Unieke flexibiliteit: BMW Charging Account, privé- en bedrijfscontracten worden digitaal opgeslagen.

Eerdere Plug&Charge oplossingen waren altijd gebonden aan één vaste stroomleverancier. De oplossing die in de toekomst voor BMW-modellen beschikbaar wordt, biedt daarentegen een unieke mate van flexibiliteit. De klant kan de individuele toegangsgegevens voor meerdere lopende, meervoudige laadcontracten digitaal in de auto opslaan. Zo heeft hij de mogelijkheid om onderweg toegang te krijgen tot zowel zijn BMW-oplaadaccount als tot andere individuele contracten. De enige voorwaarde hiervoor is: De betreffende providers moeten aangesloten zijn op het Europese eRoaming-netwerk van Hubject.

Deze flexibiliteit, voor het eerst gerealiseerd op het gebied van elektrische mobiliteit, maakt het opladen van de hoogspanningsbatterij eenvoudiger, vooral voor gebruikers van bedrijfswagens met geëlektrificeerde aandrijving. Zij kunnen niet alleen gebruik maken van het landelijke netwerk van BMW Charging, maar kunnen net zo gemakkelijk stroom afnemen van aanbieders waarmee hun werkgever een apart laadcontract heeft afgesloten – bijvoorbeeld voor laadpunten op bedrijfsterreinen. In beide gevallen hoeft de klant na het aansluiten van de laadkabel alleen maar het betreffende contract in het betreffende menu van het besturingssysteem van de auto te selecteren en te bevestigen om het laadproces te starten.

De BMW Group zal de “Multi Contract Plug&Charge”-functie voor het eerst in het openbaar demonstreren op de Intercharge Network Conference, die vanaf 12 september in Berlijn plaatsvindt.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels