Modern beeldhouwwerk
De X1 is al jaar en dag een ster aan het vlootfirmament en moet een breed publiek aanspreken. Allicht is het daarom dat BMW de buitenproportionele nieren van sommige andere creaties van het merk voor de nieuwe generatie X1 links heeft laten liggen. In de plaats daarvan zien we frontaal een X-vorm die uitstraalt naar de zijkanten, opvallend hoekige vlakken en potige bumpers met gapende luchthappers.
Deze laatste zijn niet alleen esthetisch, maar ook functioneel: ze dragen bij tot de lage stroomlijncoëfficiënt van de auto, die gezakt is naar 0,26. Dat is maar goed ook, want in vergelijking met de vorige generatie is het nieuwe model in alle richtingen uitgezet. Die extra centimeters vertalen zich vooral in meer zitruimte achterin.
Let me entertain you
Het fraaie BMW Curved Display maakt ook in de iX1 zijn opwachting. Het bestaat uit een informatiescherm van 10,25 duim dat de klassieke tellers vervangt en een centraal bedieningsdisplay van 10,7 duim. De ronde iDrive-controller ging op de schop, maar een echt gemis blijkt dat niet.
Er zijn immers enkele sneltoetsen op de middenconsole en voor de rest dient het gezegd dat het aanraakscherm erg logisch is opgebouwd. Tijdens het rijden verdient het sowieso aanbeveling om de stemassistent te gebruiken, al blijkt de virtuele dame niet alle commando’s even goed te begrijpen.
Accelereren en recupereren
De xDrive 30 bijt de spits af in het iX1-gamma. Hij beschikt over een elektromotor op zowel de voor- als de achteras. Het gecombineerde piekvermogen bedraagt 230 kW (313 pk) en er staat 494 Nm aan koppel paraat. Om al dat geweld te ontketenen, moet je wel aan het Boost-hendeltje links van het stuurwiel trekken.
Met een sprinttijd van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden schiet de iX1 bijzonder snel uit de startblokken, zonder ooit om grip verlegen te zitten. Werkelijk indrukwekkend is de manier waarop de auto proactief energie recupereert. Hij houdt daarbij rekening met je voorliggers, met het reliëf, met de geldende snelheidsbeperkingen en zelfs rotondes en bochten.
De batterij heeft een bruto-inhoud van 66,5 kWh en moet borg staan voor een rijbereik van 414 à 440 kilometer naargelang van de uitvoering. Hij laat zich met driefasige wisselstroom opladen aan 11 kW, maar je kunt ook opleggen voor een boordlader van 22 kW. Snelladen kan hij met 130 kW, zodat een half uurtje volstaat om de laadstatus van 10 naar 80 % te boosten.
BMW heeft ook gesleuteld aan de algoritmes om langeafstandsreizen efficiënter te laten verlopen. Het navigatiesysteem houdt in realtime rekening met de beschikbaarheid van de laadpalen en past de route aan mocht dat nodig blijken.
Vlootrapport
De Volvo XC40 en Mercedes-Benz EQA moeten zich zorgen maken. De BMW iX1 zet op zowat alle vlakken de toon, niet het minst wat het energiebeheer betreft. En ja, het rijplezier scheert nog steeds hoge toppen.
Technische fiche
BMW | iX1 xDrive30 |
Motor: | 2 x elektrisch |
Overbrenging: | Enkelvoudige reductie |
Maximumvermogen: | 230 kW / 313 pk |
Maximumkoppel: | 494 Nm |
0-100 km/h: | 5,7 s |
Topsnelheid: | 180 km/h |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 0 g/km |
Catalogusprijs incl. btw: | € 57.950 |