Gepubliceerd op 15 November 2022 om 19h10
Door Jeroen Evens
Gelinkte experten :

“Bij Opel trekken we volop de kaart van volledig elektrische wagens”

Aan het hoofdkwartier van Opel in Rüsselsheim kan Florian Huettl (45) sinds kort zijn wagen laten uitrusten bij de plek gereserveerd voor de ‘CEO’. Enkele weken geleden bracht de sympathieke Duitser een bezoek aan zijn Belgische afdeling. Een uitgelezen mogelijkheid voor link2fleet om met hem te palaveren over de toekomst van het Duitse merk en mobiliteit in het algemeen.

|
| © Opel CIO Florian Huettl am Opel Astra Hybrid|Florian Huettl

link2fleet: Dag Florian, Opel heeft een straffe elektrificatiestrategie aangekondigd met als doel een volledig elektrisch gamma tegen 2028. Betekent dat 100% elektrisch, en zullen er dus ook geen plug-in hybride wagens worden gefabriceerd?

– Florian Huettl: “Inderdaad, bij Opel trekken we overtuigd de kaart van ‘full electrics’. We beschikken momenteel al over 12 volledig elektrische modellen, maar de bedoeling is tegen 2028 enkel nog dit soort modellen uit onze fabrieken te laten rollen. Het globale aandeel van BEV’s is nu 11%, waarvan Opel een aanzienlijk deel voor zijn rekening neemt. We staan dus sterk gepositioneerd in dit segment. En gezien we almaar sneller overschakelen op elektrische wagens, zal de positie van Opel op middellange termijn dus enkel maar sterker worden.”

l2f: Zal Opel enkel investeren in elektrische voertuigen of ook in andere ‘groene’ technologieën zoals waterstof?

– F.H.: “Europa zet -zoals we allemaal weten- zwaar in op elektrische voertuigen, maar ook deze aandrijvingsvorm kan een oplossing bieden voor de nodige vergroening van ons wagenpark. Om die reden hebben we ook verschillende onderzoeksprojecten lopen met betrekking tot waterstof, en zijn we binnen de Stellantis-groep zelfs een voortrekker van onderzoek hierin. Dus ja, er is een toekomst voor waterstof, maar we zitten nog maar aan het begin van dit verhaal.”

Florian Huettl, Opel Automobile GmbH

l2f: We weten dat elektrische voertuigen momenteel duurder zijn dan voertuigen met verbrandingsmotor. Dreigt Opel niet een deel van zijn klanten te verliezen als de prijzen van zijn EV’s zo hoog blijven?

– F.H.: “We moeten blijven inzetten op de markt voor consumenten, alleen al vanwege het hoge marktaandeel. Daarom blijven we werken aan betaalbare en beschikbare wagens. De B2C-markt is dus erg belangrijk voor ons, maar we kunnen er niet langs kijken dat elektrische wagens momenteel nog duurder zijn dan hun thermische tegenhangers. Aan de andere kant moeten we ook goed beseffen dat EV’s een langere levensduur hebben, en dat batterijen alsmaar beter worden. Bovendien trachten we consumenten de betaling bij consumenten te faciliteren door het aanbieden van alternatieve financieringsmethoden.”

l2f: Hoe zullen de toekomstige modellen van het merk worden gepositioneerd binnen de Stellantis-groep? Is het niet ingewikkeld om modellen in dezelfde reeksen te hebben die uiteindelijk concurrenten zijn?

– F.H.: “Opel heeft zijn eigen positionering binnen de Stellantis-groep. We zijn bijvoorbeeld het enige Duitse ‘generalistische’ merk. De uitdaging voor ons bestaat erin om dit DNA te verdedigen, trouw te blijven. Op basis van dit DNA maken we onze productkeuzes en zo zorgen we voor een sterke positionering, die ons uniek maakt.”

l2f: Eén van de grote obstakels in de auto-industrie is momenteel het probleem van de levertijden. Hoe gaat men bij Opel daarmee om?

– F.H.: “Er is inderdaad sprake van een mondiale leverancierscrisis. Dat zorgt ervoor dat we erg moeilijk 8-12 weken vooruit kunnen plannen. We hebben moeten leren flexibel en wendbaar te zijn. Op sommige momenten liggen onze fabricagelijnen dus ook stil, en moeten we een shift opschuiven van -bijvoorbeeld- dinsdag naar donderdag. Daarnaast zijn we ook druk bezig met het zoeken naar alternatieven.”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels