In 2021 heeft de 3-reeks, wiens geschiedenis teruggaat tot de jaren zeventig, een gloednieuw lid aan de BMW-familie zien toegevoegd worden. Een zusje die de naam i4 draagt. Hoewel deze nieuwe BMW esthetisch niet fel verschilde, onderscheidde zij zich door een 100% elektrische motor, die perfect met zijn tijd meegaat en bedrijfsvloten kan verleiden. Maar de respectabele BMW 3 Reeks laat zich niet uit zijn lood slaan!
Dubbele PHEV
Vooreerst omdat hij nog een paar maanden 100% fiscaal aftrekbaar blijft met zijn plug-in hybride versies. Er zijn er nu twee: de 330e met 292 pk heeft gezelschap gekregen van een 320e waarvan het gecombineerde vermogen is gestegen tot 204 pk. En aan karakter ontbreekt het de 330e-variant, die wij hebben getest, zeker niet!
Ondanks zijn jonge leeftijd profiteert ook de BMW 3 Reeks van een kleine opfrissing van zijn lijn, om niet achter te blijven op het nieuwe, kleine zusje. Een scherp oog is nodig om de verjonging van de 3 Reeks te zien, maar er zijn toch heel wat nieuwigheden: een vernieuwde grille vooraan, grote luchtinlaten, verfijnde full LED-verlichting en een vernieuwde achteraanblik.
Inspiratie i4
Maar het is vooral binnenin dat de BMW 3 Reeks de grootste verandering ondergaat. Het i4 zusje beschikt over nieuwe schermen en een nieuwe interface? Daar profiteert nu ook de BMW 3 Reeks van! De berline en stationwagon hebben nu twee grote 12,3-inch instrumentenschermen en een 14,9-inch bedieningsscherm in wat BMW het Curved Display noemt. Het resultaat is spectaculair en de navigatie krijgt een nieuwe dimensie, maar we betreuren het verdwijnen van talrijke knoppen, met name voor de airconditioning, die tijdens het rijden praktischer zijn. Gelukkig blijft een fysiek stuur aanwezig.
Een bekende verpakking
Onder de motorkap evolueert de hybride motor niet echt mee met de restyling en de batterijcapaciteit blijft steken op 12 kWh, terwijl de concurrenten de neiging hebben deze waarde te verhogen. De officiële actieradius bedraagt dus 55 km, maar in de praktijk was dat ongeveer 15 km minder tijdens onze test bij koud weer. BMW laat zich niettemin gelden door het temperament dat de 330e kan bieden in de Sport-stand. Zodra alle paardenkrachten zijn samengebracht, zijn de prestaties adembenemend met een sterk stuwend karakter en een volledig ontkoppelbaar ESP. Dit alles wordt begeleid door het geluid van de viercilindermotor dat door de luidsprekers wordt versterkt.
Fleetrapport
De BMW 3 Reeks Plug-In Hybrid wordt op de hielen gezeten door zijn kleine zusje, de 100% elektrische i4. Maar hij heeft nog steeds een sterk karakter in de sportmodus, beschikbaarheid in zowel sedan- als stationwagenmodellen, en kan rekenen op een sterk merkimago. En, nog een paar maanden lang, kan u nog steeds profiteren van zijn fiscale voordeligheid.
Technische fiche
BMW 330e
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | PHEV (benzine en elektrisch) |
Vermogen | 292 pk |
Maximum koppel | 420 Nm |
Leeggewicht | 1.770 kg |
Koffervolume | 375 l |
Brandstoftank | 40 l |
Gemiddeld verbruik | 1,3 l/100 km |
Emissie van CO2 | 31 g/km |
Maximale snelheid | 230 km/u |
Cylinders | 1998 cm3 |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 47.194,21€ |
Basispris incl. BTW | 57.105€ |
Fiscaal vermogen | 11 pk |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 2.478,00€ |
BIV (Vlaanderen) | 50,38 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 486,02€ |
Wegentaks (Vlaanderen) | 239,62 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | 1957,89€/jaar |
Verworpen uitgaven | 332,84€/jaar |
Taxe CO2 | 31,34€ |