Gepubliceerd op 18 November 2023 om 15h27
Door Jeroen Evens

Winsten leasebedrijven stijgen met 60% in vijf jaar, maar elektrificatie verloopt traag

De winsten van Europa’s top leasebedrijven zijn de afgelopen vijf jaar met bijna 60% gestegen, wat resulteerde in bijna €16 miljard. Onderzoek door de organisatie Profundo, in opdracht van T&E (Transport & Environment), wijst echter op een verontrustend trage vooruitgang in de overgang naar elektrische voertuigen binnen de leasesector.

||
|| © ||

De winsten van de grootste leasebedrijven in Europa, waaronder ALD | LeasePlan, Alphabet/BMW Financial Services, Arval, Leasys, Mercedes-Benz Mobility/Athlon, Mobilize Financial Services en Volkswagen Financial Services, zijn tussen 2018 en 2022 met 59% gestegen, ondanks slechts een groei van 5% in vlootomvang. Onder hen hebben Arval (eigendom van BNP Paribas) en Leasys (een dochteronderneming van Crédit Agricole en Stellantis) de grootste winstgroei ervaren, met een stijging van respectievelijk 192% en bijna 100%.

Ondanks deze aanzienlijke financiële groei blijft de leasesector achter in de elektrificatierace. Geen van de geanalyseerde leasebedrijven heeft een datum vastgesteld voor de uitfasering van vervuilende auto’s, wat vragen oproept over hun inzet voor milieuvriendelijkheid. Stef Cornelis, directeur van het programma voor elektrische wagenparken bij T&E, benadrukt deze kloof en stelt:

“Leasebedrijven boeken miljardenwinsten, maar dragen niet bij aan de overstap naar elektrisch.” – Stef Cornelis, T&E

 

Het rapport toont aan dat het gemiddelde rendement op eigen vermogen (ROE) voor leasebedrijven is gestegen van 21,2% in 2018 tot 27,2% in 2022. Ter vergelijking, banken, eigenaren van sommige grote leasebedrijven, registreren doorgaans een ROE tussen 7-12%. Dit benadrukt de financiële gezondheid van de leasebedrijven.

Ondanks de financiële kracht blijkt uit het rapport dat de leasesector de voordelen van de winst niet doorgeeft om de overgang naar elektrische auto’s te versnellen. De gemiddelde winst per auto is tussen 2018 en 2022 met 53% gestegen. Over een leaseperiode van 3,5 jaar bedraagt de winst per auto bij Arval bijna €2.400 en bij Mobilize €3.200. Deze winststijging per auto roept zorgen op over de betaalbaarheid voor consumenten, aangezien zij aanzienlijk meer betalen dan vier jaar geleden voor leasing.

Concluderend bieden de bloeiende winsten in de leasesector een uitgelezen kans om de overgang naar elektrische voertuigen te leiden. De gebrekkige inzet en actie in deze richting roepen echter vragen op over prioriteiten en verantwoordelijkheden binnen de branche. De kloof tussen financieel succes en milieuvriendelijke vooruitgang blijft een dringende kwestie die aandacht en corrigerende maatregelen vereist van Europa’s belangrijkste leasebedrijven.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur

Gelijkaardige artikels