Gepubliceerd op 15 April 2024 om 04h00
Door Damien Malvetti

Eurostar: Eén enkele speler voor duurzame trajecten in Europa

Zoals vermeld op de voorgaande pagina’s zijn tickets voor internationale hogesnelheidstreinen (300 km/u) fiscaal aantrekkelijk voor bedrijven en zelfs voor werknemers in het kader van een mobiliteitsbudget. En wat dat betreft, zag in oktober 2023 een nieuwe speler het levenslicht, ontstaan uit de fusie tussen twee van de belangrijkste spelers die opereren vanuit Brussel. Waarom die samensmelting, en wat zijn de voordelen voor professionele klanten? link2fleet sprak met Bernard Fontenelle, Head of Distributors & Deputy Sales Director bij Eurostar.

|
| © |Bernard Fontenelle

link2fleet: Meneer Fontenelle, kunt u ons vertellen hoe de fusie tussen Thalys en Eurostar tot stand is gekomen? 

B.F.: “Het fusieproject werd in september 2019 gelanceerd onder de naam ‘Greenspeed’ met als doel het grootste hogesnelheidsspoorwegbedrijf van Europa te creëren. We moesten wachten op de goedkeuring van de Europese Commissie op het vlak van mededinging, wat even op zich liet wachten, met name door de COVID-19-crisis, maar uiteindelijk kregen we groen licht op 10 mei 2022. In oktober 2023 werd het huwelijk op het terrein bezegeld met het verdwijnen van de naam Thalys, want de nieuwe entiteit werd Eurostar gedoopt. 

Ondanks een nieuw logo, dat nu op alle treinen te zien is, en een nieuwe visuele identiteit die wordt gekenmerkt door een palet aan kleuren, is er voor de klanten in de praktijk niet al te veel veranderd, aangezien de treinen hun karakteristieke kleuren hebben behouden: de ‘blauwe’ treinen rijden nog steeds van en naar Londen, terwijl de ‘rode’ treinen (ex-Thalys, nvdr.) nog steeds de trajecten op het continent verzorgen. Vanuit Brussel, waar de nieuwe entiteit is gevestigd, rijden we nu dus naast Londen ook naar Parijs, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Keulen, Düsseldorf, Essen en Dortmund. Van Brussel naar Parijs reis je bijvoorbeeld in 1u22, en het traject van Brussel naar Amsterdam neemt minder dan 2u00 in beslag.” 

 

Bernard Fontenelle

l2f: Wat waren de redenen voor een dergelijke fusie? 

B.F.: “Het doel was drieledig. Enerzijds robuustheid: we hadden de kans om twee complementaire bedrijven op het gebied van hogesnelheidstreinen in Europa samen te brengen om een nog sterkere groep te creëren. Ten tweede moet deze toenadering de dienstverlening en de klantenervaring verbeteren door het beste van beide spelers te combineren. Ten slotte moet het bundelen van onze krachten leiden tot groei. Op termijn is onze doelstelling natuurlijk om het aantal passagiers op onze treinen te verhogen, tot 30 miljoen passagiers per jaar tegen 2030. Ter vergelijking: in 2023 hebben 18,6 miljoen klanten met al onze treinen gereisd, wat evenveel is als in 2019, dus vóór de Covid-19-crisis.” 

l2f: Welk aandeel vertegenwoordigen de professionele klanten onder uw reizigers? 

B.F.: “Historisch gezien zijn de klanten van Eurostar (Londen-Brussel, nvdr.) altijd meer vrijetijdsgericht geweest. Op de continentale lijnen was de verhouding eerder 50% professionals50% vrijetijdsreizigers. Uiteraard heeft de opkomst van telewerken als gevolg van de COVID-19-crisis het percentage zakelijke klanten verminderd. Die zijn teruggekomen na Covid, maar in mindere mate dan voorheen.” 

 

Dit artikel is verschenen in de laatste editie van ons magazine. Je kan het verder lezen in de online versie, hieronder.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Openbaar vervoer , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels