Fleet test Porsche Taycan 2024: Een beest van een wagen
De Taycan is dé sportwagen van de fleetsector. Voor zijn mid-career update gaat deze elektrische Porsche nóg sneller en nóg verder met een volle batterij. Wij nemen een kijkje.
Sneller en…
Alle versies hebben een steroïde behandeling gekregen: het piekvermogen varieert nu van 408 tot… 1.108 pk voor de furieuze Turbo GT. In Fleet-trim moet je het doen met de basisversie met achterwielaandrijving, of misschien de 4S (544 pk piek), met vierwielaandrijving die beter geschikt is voor wintersport. Hoe dan ook, er zit altijd genoeg onder de rechtervoet. De originele luchtvering biedt een uitstekend compromis tussen comfort en wegligging (de nieuwe optionele elektrohydraulische Active Ride demping is daarom niet nodig), en het kraakheldere stuurgevoel en de scherpe voorkant worden nog altijd even gewaardeerd.
…verder
De Taycan 2024’s zijn uitgerust met nieuwe batterijen (nog steeds met LG-cellen uit Zuid-Korea), die krachtiger maar niet groter zijn, dankzij het grote werk dat is verricht aan de chemie van de cellen. De basisversies van de Taycan en 4S hebben hun accu’s zien toenemen van 79 naar 89 kWh bruto, maar ze kunnen ook (voor €5.000 exclusief btw) worden uitgerust met de grote ‘Performance Plus’-accu van de Taycans uit het topsegment, die toeneemt van 93 naar 105 kWh bruto.
Dit vergroot de actieradius tot 678 km volgens de WLTP-cyclus voor de basisversie van de Taycan, oftewel 175 km meer dan voorheen. Zoals altijd is dit cijfer zeer optimistisch: in de praktijk vonden we een gemiddeld verbruik van 24 kWh/100 km op een gevarieerde route met een groot aandeel snelwegrijden, wat overeenkomt met een werkelijke autonomie van zo’n 400 km. De grotere batterij kan nog krachtiger worden opgeladen dan voorheen (van 270 tot 320 kW) bij een snellaadstation: minder dan 20 minuten zijn genoeg voor een vrijwel volledige tankbeurt. De AC-lader is daarentegen beperkt tot 11 kW.
Fleetrapport
De Taycan, dat is een fleetwagen in snelheidsmodus. Dit goed gebouwde model is nog verder verfijnd, met een grotere actieradius en nog sneller DC-laden. En de Taycan blijft de meest dynamische elektrische limousine van dit moment. Het is ook een van de duurste… En laat je niet misleiden: Lotus probeert een plaatsje te veroveren in de garage van drukke bedrijfsbazen met zijn Emeya batterij-aangedreven berline, zij het met een iets minder sprankelende badge.
Technische fiche
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Electriciteit |
Vermogen | 300 kW/408 pk (320 kW/435 pk met Performance Plus-batterij) |
Maximale koppel | 410 Nm (420 Nm met Performance Plus-batterij) |
Leeggewicht | 2.090 kg (Performance Plus: 2.170 kg) |
Koffervolume | 407 l (vooraan) + 84 l (achteraan) |
Autonomie | 591 km (678 km met Performance Plus-batterij) |
Gemiddeld verbruik | 16,7-19,7 kWh/100 km (Performance Plus: 17,1-20,0 kWh/100 km) |
Emissie van CO2 | 0 g/km |
Maximale snelheid | 230 km/u (idem met Performance Plus-batterij) |
Batterijcapaciteit | 89 kWh bruts/82,3 kWh (Performance Plus: 105/97) |
ANDERE MOTORISATIES | |||
Motorisatie | Brandstof | Vermogen | |
Taycan 4S | Electriciteit | 400 kW/544 pk | |
Taycan Turbo | Electriciteit | 650 kW/884 pk | |
Taycan Turbo S | Electriciteit | 700 kW/952 pk | |
Taycan Turbo GT | Electriciteit | 815 kW/1.108 pk |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 86.854,55 € |
Basisprijs incl. BTW | 105.094 € |
Fiscaal vermogen | / |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,50 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 97,68 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | 3.603,24 €/jaar |
Taks op uitstoot CO2 | 31,99 € |
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.