Gepubliceerd op 13 May 2024 om 06h00
Door Olivier Maloteaux

Fleet test Porsche Taycan 2024: Een beest van een wagen

De Taycan is dé sportwagen van de fleetsector. Voor zijn mid-career update gaat deze elektrische Porsche nóg sneller en nóg verder met een volle batterij. Wij nemen een kijkje.

De eerste elektrische productie-Porsche werd geboren in 2019. Nu is het tijd voor zijn mid-career update. Alle carrosserievarianten hebben er recht op: de sedan (Sport Limousine), maar ook de Sport Turismo (break) en Cross Turismo (meer SUV-stijl, met kunststof carrosseriebeschermers).
Vertrouwd terrein
Vanuit esthetisch oogpunt zijn er geen grote veranderingen: de belangrijkste kenmerken zijn de vernieuwde voorkant en koplampen, evenals de optioneel verlichte Porsche belettering aan de achterzijde. De cabine is ook weinig veranderd, maar is geenszins ouderwets en is nog steeds bezaaid met een hoeveelheid aan schermen, waaronder een voor de passagier, die nu films kan streamen. De passagiers op de tweede rij zijn minder verwend en langere mensen zullen zelfs met hun hoofd tegen het plafond schuren. Naast de bagageruimte achterin is er ook een voorin, handig voor het opbergen van oplaadkabels.

 

Sneller en…

Alle versies hebben een steroïde behandeling gekregen: het piekvermogen varieert nu van 408 tot… 1.108 pk voor de furieuze Turbo GT. In Fleet-trim moet je het doen met de basisversie met achterwielaandrijving, of misschien de 4S (544 pk piek), met vierwielaandrijving die beter geschikt is voor wintersport. Hoe dan ook, er zit altijd genoeg onder de rechtervoet. De originele luchtvering biedt een uitstekend compromis tussen comfort en wegligging (de nieuwe optionele elektrohydraulische Active Ride demping is daarom niet nodig), en het kraakheldere stuurgevoel en de scherpe voorkant worden nog altijd even gewaardeerd.

…verder

De Taycan 2024’s zijn uitgerust met nieuwe batterijen (nog steeds met LG-cellen uit Zuid-Korea), die krachtiger maar niet groter zijn, dankzij het grote werk dat is verricht aan de chemie van de cellen. De basisversies van de Taycan en 4S hebben hun accu’s zien toenemen van 79 naar 89 kWh bruto, maar ze kunnen ook (voor €5.000 exclusief btw) worden uitgerust met de grote ‘Performance Plus’-accu van de Taycans uit het topsegment, die toeneemt van 93 naar 105 kWh bruto.

Dit vergroot de actieradius tot 678 km volgens de WLTP-cyclus voor de basisversie van de Taycan, oftewel 175 km meer dan voorheen. Zoals altijd is dit cijfer zeer optimistisch: in de praktijk vonden we een gemiddeld verbruik van 24 kWh/100 km op een gevarieerde route met een groot aandeel snelwegrijden, wat overeenkomt met een werkelijke autonomie van zo’n 400 km. De grotere batterij kan nog krachtiger worden opgeladen dan voorheen (van 270 tot 320 kW) bij een snellaadstation: minder dan 20 minuten zijn genoeg voor een vrijwel volledige tankbeurt. De AC-lader is daarentegen beperkt tot 11 kW.

Fleetrapport

De Taycan, dat is een fleetwagen in snelheidsmodus. Dit goed gebouwde model is nog verder verfijnd, met een grotere actieradius en nog sneller DC-laden. En de Taycan blijft de meest dynamische elektrische limousine van dit moment. Het is ook een van de duurste… En laat je niet misleiden: Lotus probeert een plaatsje te veroveren in de garage van drukke bedrijfsbazen met zijn Emeya batterij-aangedreven berline, zij het met een iets minder sprankelende badge.

Technische fiche

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Electriciteit
Vermogen 300 kW/408 pk (320 kW/435 pk met Performance Plus-batterij)
Maximale koppel 410 Nm (420 Nm met Performance Plus-batterij)
Leeggewicht 2.090 kg (Performance Plus: 2.170 kg)
Koffervolume 407 l (vooraan) + 84 l (achteraan)
Autonomie 591 km (678 km met Performance Plus-batterij)
Gemiddeld verbruik 16,7-19,7 kWh/100 km (Performance Plus: 17,1-20,0 kWh/100 km)
Emissie van CO2 0 g/km
Maximale snelheid 230 km/u (idem met Performance Plus-batterij)
Batterijcapaciteit 89 kWh bruts/82,3 kWh (Performance Plus: 105/97)

 

 
ANDERE MOTORISATIES
Motorisatie Brandstof Vermogen
Taycan 4S Electriciteit 400 kW/544 pk
Taycan Turbo Electriciteit 650 kW/884 pk
Taycan Turbo S Electriciteit 700 kW/952 pk
Taycan Turbo GT Electriciteit 815 kW/1.108 pk

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 86.854,55 €
Basisprijs incl. BTW 105.094 €
Fiscaal vermogen /
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen)   0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 97,68 €
Wegentaks (Vlaanderen)   0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 3.603,24 €/jaar
Taks op uitstoot CO2 31,99 €

 

Olivier Maloteaux

Olivier Maloteaux, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels