Testrijden deden we zowel met een Master Blue dCi 150 met open laadbak als met een gesloten E-Tech 87 kWh (L2H2). In vergelijking met de vorige Master viel vooral het verbeterde rijcomfort op, maar ook de toegenomen wendbaarheid – de draaicirkel kon dankzij het nieuwe platform namelijk met liefst 1,5 meter worden verkleind. De prestaties waren in beide gevallen toereikend, tenminste met twee inzittenden en een surrogaatlading van 400 kilo achterin. De E-Tech kan trouwens op de snelweg gewoon mee met het verkeer en heeft dus geen absurd lage snelheidsbegrenzing zoals ons testexemplaar van een tweetal jaar geleden.
Ook een duidelijke verbetering: het dynamische remsysteem met elektrische bekrachtiging zorgt voor een immer consistent pedaalgevoel en dito efficiëntie, ongeacht de belading. Het zorgt er bovendien voor dat de reactietijd van de automatische noodremfunctie kon worden gehalveerd. Dat verkleint natuurlijk de kans op kop-staartaanrijdingen (of de ernst van de schade indien een botsing niet meer vermeden kan worden), wat een gunstige invloed zou moeten hebben op de gebruikskosten… en op de verkeersveiligheid in het algemeen.
Net zoals reeds gezegd het verbruik. Met de dieselversie kwam dat na onze testrit (van weliswaar slechts een veertigtal kilometers) iets boven de 10 l/100 km uit, terwijl een veel uitgebreider parcours met de E-Tech ons een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 24,2 kWh/100 km opleverde (WLTP: 21 kWh/100 km). Qua rijbereik gaf de boordcomputer bij ons vertrek, met volledig opgeladen batterij, een vork van 389 tot 420 km (tegenover 460 km WLTP).
Minpuntje tijdens het rijden is, onafhankelijk van de aandrijving, de plaatsing van de bekerhouder voor de rechterpassagier: wanneer daar een blikje of een flesje staat, wordt het zicht op de dodehoekspiegel aan die kant belemmerd. Erg positief zijn we dan weer over de digitale achteruitkijkspiegel in de gesloten versie zonder achterruiten: die biedt een uitstekende resolutie en een realistische weergave, zelfs in de gietende regen tijdens onze testrit. En dat is voldoende zeldzaam om te worden vermeld. Ook handig: de sneltoets links naast het stuur om ongewenste rijhulpsystemen die na elke start verplicht geactiveerd moeten zijn, uit te schakelen.