1. Goed onderhoud voorkomt problemen
Als je de kans op een geslaagde autovakantie zo groot mogelijk wilt maken, zorg er dan voor dat je auto goed onderhouden is. Dit betekent dat je de vloeistoffen (koelvloeistof, motorolie, remvloeistof en ruitensproeierolie) bij moet vullen en dat je moet controleren of de remblokken, voorruit en ruitenwisserbladen in goede staat zijn. En dan is er nog het belang van een goed werkend airconditioningsysteem. Neem de tijd om alle waarschuwingslampjes van de wagen te controleren om er zeker van te zijn dat je kunt zien en gezien kunt worden op de weg.
Al deze controles zijn niet moeilijk uit te voeren, maar je kunt overwegen om het onderhoud van de auto te vervroegen of een professional te vragen voor een “zomercheck-up”, dat over het algemeen niet duur is.
2. Controleer je banden nauwkeurig
De staat van je banden verdient speciale aandacht. Controleer het slijtageniveau en de zijkanten. In het geval van oneffenheden of zeer vergevorderde slijtage (controleer de slijtage-indicatoren in de groeven), overweeg dan zeker ze te vervangen.
Voordat je vertrekt, moet je je banden afstellen op de door de fabrikant aanbevolen spanning. Er worden twee drukniveaus aangegeven: druk met of zonder belasting. De spanning met lading zal altijd iets hoger zijn.
Om het vervoerde gewicht te beperken, hebben moderne voertuigen bijna nooit een reservewiel. Maar als je er een aan boord hebt, pas dan ook de druk aan. Zorg ervoor dat je materiaal bij je hebt om een lekke band te vervangen. Je auto kan ook zijn uitgerust met “runflat”-banden. Met andere woorden, zelfs met een lekke band kunnen deze banden nog een paar kilometer tegen een beperkte snelheid doorrijden tot aan de dichtstbijzijnde garage. Ook voor deze banden is de juiste bandenspanning essentieel.
3. Zorg ervoor dat je alle verplichte uitrusting aan boord hebt
Een EHBO-doos, veiligheidsvesten (CE-gekeurd; 1 per persoon aan boord), een goedgekeurde gevarendriehoek, een brandblusser (en krik als het voertuig een reservewiel heeft): is al deze uitrusting aan boord? In sommige landen (zoals Kroatië en Slovenië) moet je ook een doos reservelampen bij je hebben.
4. Zijn alle boorddocumenten up-to-date?
Het gelijkvormigheidsattest, het kentekenbewijs en vooral het verzekeringsbewijs: zijn deze documenten aanwezig en up-to-date? Wat de verzekering betreft: ben je gedekt voor pech in het buitenland? Dit zijn goede vragen om jezelf te stellen…
Bovendien heb je bij een wegcontrole je identiteitskaart en rijbewijs nodig. Het nieuwe Belgische rijbewijs ter grootte van een bankkaart wordt trouwens om de 10 jaar vernieuwd, dus hou de administratieve vervaldatum in de gaten. Des te meer omdat de lokale autoriteiten je momenteel niet uitnodigen om je rijbewijs te komen vernieuwen! Om je rijbewijs te verlengen, moet je ten minste drie maanden voor de vervaldatum contact opnemen met je gemeente.
5. Pas op voor vignetten, lage-emissiezones (LEZ’s) en andere regels in het buitenland
Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en vele andere landen: er zijn steeds meer vignetten in Europa! Ze zijn gekoppeld aan tolwegen of aan lage-emissiezones. Elk land – en zelfs sommige steden – heeft zijn eigen bijzonderheden. Zoek dit dus van tevoren goed uit, zodat je de juiste sticker(s) kunt krijgen.
In Frankrijk bijvoorbeeld is de Crit’Air-sticker ook verplicht voor elektrische voertuigen als je bepaalde agglomeraties bezoekt.
Informeer ook naar de verkeersregels, die van land tot land verschillen. In sommige Scandinavische landen (Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden) moeten dimlichten bijvoorbeeld altijd branden.
6. Laad je koffers goed
Een voertuig met ondoordacht geladen bagage kan een gevaarlijk voertuig zijn. Waarom? Omdat de gewichtsverdeling in een voertuig het rijgedrag ingrijpend verandert. Daarom raden we je aan om de zwaarste voorwerpen zo centraal en laag mogelijk in het voertuig te plaatsen. Met andere woorden, achteraan in de bagageruimte. Plaats vervolgens de rest van je bagage in aflopende volgorde van grootte en gewicht, met spullen die je onderweg nodig hebt bovenop. Plaats geen zware voorwerpen op de hoedenplank of hoog, want die kunnen bij een botsing projectielen worden!
Houd in elk geval de maximaal toegestane massa (MTM) van het voertuig in de gaten, zoals vermeld op het kentekenbewijs en het gelijkvormigheidsattest, om er zeker van te zijn dat je die niet overschrijdt.
Voor een elektrische wagen is een extra bagagerek achteraan – zoals een fietsenrek – interessanter dan een dakkoffer, dat een negatieve impact heeft op het brandstofverbruik. En na je vakantie, als je ze niet meer nodig hebt, haal je de extra kofferbak, dakkoffer of fietsendrager er gewoon vanaf, want al deze zaken beïnvloeden de aerodynamica en dus ook de autonomie van je elektrische wagen.
7. Plan je pauzes en oplaadmomenten
Als je met een elektrisch voertuig reist, is het een goed idee om je stops voor het opladen te plannen. Omdat batterijen niet van te warme temperaturen houden, kun je het beste proberen om op de koelste momenten van de dag op te laden.
Ecorijden kan de autonomie van je auto vergroten. Ontdek al onze tips hier.
In elk geval raden we aan om minstens om de twee uur te stoppen om afleiding achter het stuur te vermijden en even de benen te strekken.
8. Parkeer indien mogelijk in de schaduw
We hopen dat je vakantiebestemming zonnig zal zijn! Als je er eenmaal bent en onderweg, zorg er dan voor dat je in de schaduw parkeert. Als je weer in je auto zit, hoef je de airconditioning niet te veel te gebruiken. Airconditioning heeft een grote invloed op het energieverbruik, vooral bij elektrische wagens. Bij de meeste EV’s kun je de airconditioning op afstand aanzetten via de smartphoneapplicatie die aan je auto gekoppeld is… Als je dit doet terwijl de EV aan het opladen is, is dat nog beter, want het heeft geen invloed op de autonomie!
Als je geen andere keuze hebt dan in direct zonlicht te parkeren, denk er dan aan om het voertuig in 3 stappen te ventileren. Open eerst een paar minuten de deuren, dan de ramen en pas als je weer op weg bent, zet je de airco aan.